رشد تولید و اشتغالزایی با تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی می‌شود

افزایش ظرفیت تولید، برقراری عدالت مالیاتی و اعمال سیاست‌های ارزی درستی که زمینه‌ساز کاهش نرخ تورم باشد کارساز است؛ پس در این صورت است که در میان مدت و بلند مدت می‌توان شاهد بازگشت رفاه اقتصادی و عدالت اجتماعی به جامعه بود.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :   رامین پولادرگ

در این موضوع شکی نیست که از دهه ۹۰ به بعد مردم تحت فشار تحریم‌ها قرار گرفتند موضوعی که منجر به افزایش شدید نرخ تورم شد؛ هر چند اقتصاد ایران از پنج دهه گذشته تاکنون همواره با چالش افزایش نرخ تورم دست و پنجه نرم کرده، اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که افزایش نرخ تورم، فشار مضاعفی بر دوش مردم وارد می‌کند و مانع رفاه، توسعه عدالت و کاهش فاصله طبقاتی می‌شود.

مقام معظم رهبری و مردم مطالبه مهمی از مسولان داشته‌اند؛ یعنی مهار تورم؛ اما این پرسش مطرح می‌شود که راهکار مهار تورم چیست و چگونه می‌توان رفاه عمومی و سرانه درآمدی قابل توجه را به اقتصاد و به سفره و معیشت مردم بازگرداند. قطع به یقین پاسخ روشن و شفاف است، افزایش ظرفیت تولید، برقراری عدالت مالیاتی و اعمال سیاست‌های ارزی درستی که زمینه‌ساز کاهش نرخ تورم باشد کارساز است؛ پس در این صورت است که در میان مدت و بلند مدت می‌توان شاهد بازگشت رفاه اقتصادی و عدالت اجتماعی به جامعه بود.

سیاست‌های تولیدی کارآمد که مطابق با شعار سال است و رهبر انقلاب بار‌ها و بار‌ها براین موضوع تاکید کرده اند میانبری برای کاهش نرخ تورم و عبور از فاصله طبقاتی است که مردم نسبت به آن معترض هستند. اقتصاد کشور زمانی از دور باطل تورم‌های افزوده خارج می‌شود و نفسی می‌کشد که سیاست‌های مالیاتی، تولیدی و ارزی به بهترین وجه ممکن اتخاذ گردند تا در این مسیر زمینه‌های مشارکت سرمایه‌ها در بخش‌های مولد و به تبع آن کاهش نرخ تورم و رشد اقتصادی و رفاه معیشتی رقم زده شود.

رشد تولید از این جهت بسیار مهم است و رهبر فرزانه انقلاب به عنوان نمادی که باید در دستور کار مسوولین قرار بگیرد هر سال در لحظات آغازین سال نو بر این موضوع تاکید دارند چرا که می‌تواند آثار مخرب رشد نقدینگی را از بین ببرد. با اینکه از یک سال گذشته تاکنون بانک مرکزی برای کاهش و کنترل رشد نقدینگی سیاست‌هایی اعمال کرده است، اما به دلیل اینکه تولید رشد نداشته یا به رشد مورد نظر و مناسب نرسیده باز هم فعالیت بانک مرکزی نتوانسته به کاهش و مهار نرخ تورمی که انتظار داریم منتهی شود.

در این موضوع شکی نیست تا زمانی که به امر جهش و رشد تولید آن هم با نگاه کارشناسی و با در نظر گرفتن تمام زمینه‌هایی که به موفقیت رشد تولید کمک می‌کند نگاه نکنیم و به این امر اهتمام لازم را نداشته باشیم نمی‌توان امیدوار بود که سیاست‌های بسیار مهم اقتصاد مقاومتی عملیاتی شوند؛ چرا که اگر در طی سال‌های گذشته دولت‌ها به این موضوع ورودی جدی می‌داشتند امروز ثمره تحقق اقتصاد مقاومتی، رشد اقتصادی بود که از محل رشد تولید و اشتغالزایی ایجاد شده بود.

آنچه در موضوع مهار تورم بسیار حائز اهمیت است و از دستور کار تمامی مسوولین ذی ربط نباید خارج شود نگاهی نو به انتخاب مدیران است. امروز نیازمند ورود مدیرانی به عرصه‌های اقتصادی هستیم که دراین امر زبده و بسیار متخصص باشند چرا که تجربه در کنار تخصص و تعهد می‌تواند اقتصاد ایران را از بلای تورم و تبعاتی که از این ناحیه بر ما وارد می‌شود نجات دهد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.