فشار آمریکا بر عربستان و اسرائیل برای پیشبرد عادی‌سازی

کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان فشار آمریکا بر عربستان و اسرائیل برای پیشبرد عادی‌سازی به گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از یکی از مقامات سعودی پرداخت:

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از مشرق : این پادشاهی آماده است تا "موافقت لفظی" از سوی نتانیاهو را بپذیرد؛ موافقتی که نشان‌دهنده تمایل وی (نتانیاهو) برای از سرگیری مذاکرات مربوط به تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی به عنوان بخشی از شروط عادی‌سازی روابط سعودی_اسراییلی است.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که کابینه بایدن در حال افزایش فشار بر روی هر دو طرف سعودی و اسرائیلی برای پیشبرد روند عادی‌سازی می‌باشد.

بدیهی است که بایدن در ماه‌های پایانی ریاست خود بر دولت، در صدد کسب پیروزی‌ها و دستاوردهایی باشد تا بتواند انتخابات آتی را نیز به نفع خود به پایان ببرد. در سوی دیگر تعامل، عربستان سعودی قرار دارد که دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در ازای امتیازات مورد مطالبه را در دولت بایدن، نقد تر میبیند و ترجیح می‌دهد آن را به نسیه دولت بعدی که احتمال می‌رود جمهوری‌خواه باشد، ندهد.

[فشار آمریکا بر عربستان و اسرائیل برای پیشبرد عادی‌سازی]

نکته دیگر که حائز اهمیت به نظر نی‌رسد این است که پادشاهی سعودی، علاوه بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی، امتیازات مهم دیگری را نیز از ایالات متحده طلب کرده است، از جمله دستیابی به فناوری غنی‌سازی هسته‌ای و یک پیمان شبه‌ناتو دفاعی-امنیتی با امریکا. در حالی که هیچ کدام از این شروط به صورت قطعی محقق نشده، اما به نظر می‌رسد تاکید رسانه‌های سعودی و امریکایی بر شرط تشکیل دولت فلسطینی، برای اقناع افکار عمومی و کاهش اعتراضات به برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی است. عربستان با ایجاد فضای رسانه‌ای مناسب در صدد است علاوه بر منافعی که از عادی‌سازی کسب می‌کند، خود را قهرمان حمایت از فلسطین نیز جلوه دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.