درخشش گنجینه اردکان بر تارک تاریخ ایثارگری یزد / ضربان تاریخ پایداری یزد در ساختمان سابق بيمارستان قلب اردکان می تپد

با گذشتن از چشمه آبی شیشه ایی که نماد پاک کردن وجود از هر گونه فکر آلوده است وارد اتاق یادگاری های شهدا می شوی. یادگاری هایی که نشان می دهد که شهدا آگاهانه پا به عرصه مقاومت و ایثار گذاشته اند .. کتاب های مختلف علوم دینی و در کنارش وصیت نامه هایی از جنس ایمان و عرفان . البسه های ساده و تصاویری خودمانی از حضور شهدا در جمع خانواده ، دوستان و همرزمان که سبک زندگی ساده آن ها را به نمایش می گذاشت از لباس کارگری تا طلبگی ، از لباس سفید پزشکی تا البسه مدرسه و ...

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز میترا خسروبیک : میترا خسروبیک : مجموعه "گنجینه ایثار و شهادت شهدا "به حق یکی از زیبا ترین موزه ها یا موضوع پایداری است .  این موزه در شهر تاریخی و زیبای اردکان استان یزد قرار دارد و قریب دَه سال است که در محل ساختمان سابق بیمارستان قلب این شهرستان به همت یادگاران دفاع مقدس و جوانان بر پا شده است.

 بازدید کنندگان که بنابر گفته راوی این مجموعه اکثرا از دانش آموزان، دانشجویان، مسافران داخلی و حتی ایران گردان خارجی هستند، طی 2 ساعت می توانند از مجموعه آثار این موزه که شامل وسایل شخصی مبارزان انقلابی استان یزد، یادگاری های شهدا از وصیت نامه و کتاب تا البسه .. ، برخی اشیا و ابزارآلات جنگی و تاریخ مصور مبارزه و پایداری ملت ایران در برابر رژیم ظالم طاقوت و دفاع جانانه آنان از وطن در برابر تجاوز بعثی، دیدن کنند. گنجینه ایثار و شهادت که یزدی ها آن را " گنجینه " می نامند در دو طبقه به صورت پوستر، عکس، مجسمه ، فیلم و هنرهای تجسمی فرهنگ ایثار و مقاومت را به نسل های جوان و بازدیدکنندگان انتقال می دهد.  وجود نمادهای زیبا که اکثر از آثار هنرهای تجمسی است، تهیه برخی از پوسترهای به منظور تبیین موضوعات مختلف تاریخی، سیاسی  این موزه را به مرکزی برای جهاد تبیین ویژه نسل جوان ، تبدیل کرده است . 

 مرکزی که هدف تبیین گری در حوزه مسائل مختلف انقلاب اسلامی از اغاز مبارزات علیه رژیم طاقوت تا جنگ نرم را در بر می گیرد و علاوه بر تأثیرگذاری بر حافظه تاریخی افراد و بازخوانی برخی از شنیده های تاریخی آنها روحیه ملی گرایی، ظلم ستیزی و انزجار از بیگانه سلطه طلب را نیز در او برانگیخته می سازد.  ایجاد فضایی که بازدیدکننده خاص نوجوانان بتوانند با الگوهای ایمان، اخلاص و ایثار همزاد پنداری کنند و آنها را موجوداتی غیرقابل دسترس ندانند، نقطه عطف بازدید از گنجینه اردکان است. همراه بازدیدکنندگان به سالن ها و اتاق هایی پا می گذاریم که هر یک گوشه ایی از تاریخ و ادبیات پایداری ملت ایران را روایت می کند اما قدم ها در بخشی از این موزه کند تر می شود مکث ها طولانی تر ..اینجاست که چشم ها خیس می شود و دل به ملکوت پرواز می کند ... یکی از بخش های دیدنی این مجموعه عکس ها و تصاویر رهبر انقلاب اسلامی و دست نوشته هایی است که از ایشان به صورت پوستر به نمایش گذاشته شده است. همچنین اتاق کوچک اما تأثیرگذاری نیز وجود دارد که اکثر افراد دل ماندن طولانی مدت را در آنجا ندارند! اتاقی نسبتا تاریک که شکنجه گری سواک را با مجسمه ها و دیوارهای مخوف به نمایش گذاشته است.

 با گذشتن از چشمه آبی شیشه ایی که نماد پاک کردن وجود از هر گونه فکر آلوده است وارد اتاق یادگاری های شهدا می شوی. یادگاری هایی که نشان می دهد که شهدا آگاهانه پا به عرصه مقاومت و ایثار گذاشته اند .. کتاب های مختلف علوم دینی و در کنارش وصیت نامه هایی از جنس ایمان و عرفان . البسه های ساده و تصاویری خودمانی از حضور شهدا در جمع خانواده ، دوستان و همرزمان که سبک زندگی ساده آن ها را به نمایش می گذاشت از لباس کارگری تا طلبگی ، از لباس سفید پزشکی تا البسه مدرسه و ...  در طبقه دوم نیز اتاقی قرار دارد که شهدا به ویژه اسوه های شهید با بازدیدکننده گفت وگو می کنند! طرحی بسیار زیبا و تأثیرگذار، نقطه اتصال گوشی های بی سیم از سقف آویزان شده اند و گفت وگوی فرماندهان شهید با دوستان و رزمندگان و توصیه های آنها پخش می شود . کافی است گوشی بی سیم را نزدیک گوشت ببری ! 

 و اتاق آیینه آخرین جایی است که باید بعد از این همه تبیین و تبیین گری و انس با مفاهیم بلند شهید و شهادت خود را در آن پیدا کنی ... 

با پایین آمدن از پله های شیشه ای و گذشتن از در رو به رو دوباره وارد همان  فضای اول گنجینه می شویم ! صورت همه بازدیدکنندگان خیس است و بر لبانشان گل صلوات ... یکی می گوید: برای شهادتم دعا کردم و دیگری پاسخ می دهد اگر شهید نشویم می میریم ! کاش شهدا حاجتمان را بدهند . اینجاست که از راوی می خواهم با خاطره ایی زیبا ما را  بدرقه کند می گوید:  

 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.