گفتمان‌سازی برای انجام رسالتی خطیر

 

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) روز گذشته در دیدار اعضای شورای‌عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و اندیشکده‌های مرتبط با آن درباره این مهم و نسبت آن با انقلاب اسلامی با بیان اینکه :«طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه‌ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام است، بنابراین افق کار باید بلندمدت و همراه با افزایش عمق دیده شود.» به چند محور کلیدی و راهگشا اشاره کردند، از جمله:

1- «باید در طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، بر چهار عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی تکیه شود که در این میان، موضوع «فکر» بنیانی‌تر از بقیه عرصه‌ها است.» هر یک از موضوعات چهارگانه فوق به دلیل ویژگی در این بحث جایگاه خاص یافته‌اند. «علم» پیش‌نیاز هر کار سترگ و تعیین‌کننده است. «معنویت» سلامت و طهارت کار و پدیدآوردن فضای مناسب و دیرپا برای انجام آن را فراهم و تضمین می‌کند. «زندگی» ایجاد شوق می‌کند و به کار معنا می‌دهد و انگیزه‌ ایجاد می‌کند. در این میان «فکر» است که این مجموعه را ترکیب و مهندسی می‌کند و مناسبات بین آن‌ها را که چگونه باشند و بر چه اساسی رابطه و تعامل‌شان را حفظ کنند، سازمان می‌دهد و مدیریت می‌کند، از این رو در بیان معظم‌له، بنیانی‌تر از بقیه معرفی شده است.

2- «گفتمان‌سازی شرط اصلی تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است.» یکی از کارکردهای اصلی گفتمان‌سازی، ایجاد فضای مناسب است که وسعت این فضا بر حسب موضوع مشخص می‌شود، گاهی کل جامعه را در بر می‌گیرد و گاهی بخش خاص از آن را و گاهی همزمان هر دو را اما با ویژگی‌های خاص هر یک. در موضوعات کلان مانند «الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» گفتمان‌سازی یکی از مقدماتی است که با پیدایش آن بسیاری از ملزومات بخش‌ها و مراحل بعدی فراهم می‌شود. در وضعیت امروز ایران چنین گفتمان‌سازی افزون بر اینکه با ملایمت و صراحت ضرورت مسئله را اثبات می‌کند به سبب برخورداری از نمونه‌های عینی پیشرفت در برخی عرصه‌ها، گفتمان‌ شکل گرفته، در ترکیب با نمونه‌های عینی موجود کلیت کار را بسیار جلو می‌برد و راه را کوتاه می‌کند. چگونگی ساخت چنین گفتمانی به عهده نخبگانی است که در دیدار دیروز مخاطب مستقیم امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بودند. ان‌شاء‌الله در انجام این رسالت خطیر موفق باشند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.