کنعانی مقدم: زندگی امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه سراسر مودت، همکاری و مواسات نسبت به دیگران است

بی‌تردید در دهه کرامت اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد بخصوص نسل آینده‌ساز کشور، توجه به ارزش‌های الهی است که در سیره و سبک زندگی امامان معصوم ازجمله امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها وجود داشته است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل ازبصیرت : گفتگو با حسین کنعانی مقدم

به گزارش بصیرت، دهه کرامت همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) آغاز و تا ولادت امام رضا (ع) ادامه دارد، در این موضوع تردیدی نیست که عاشقان اهل بیت وعصمت و طهارت علاقه خاصی به دهه کرامت و برگزاری مراسم این دهه دارند چرا که این ایام مقارن است با روز‌های موفورالسرور میلاد دردانه‌های اهل بیت که ایران میزبان آنان است و به همین جهت در این روز‌ها سراسر ایران اسلامی غرق در شادی و شعف و خوشحالی است. اما آنچه دراین موضوع مهم است برداشت‌ها و درس‌های مهمی است که از این دهه باید فرا بگیریم کارشناس مسائل فرهنگی در خصوص ویژگی‌های دهه کرامت با ما نکاتی را در میان گذاشته است.

حسین کنعانی مقدم کارشناس و تحلیلگر فرهنگی در گفتگو با بصیرت به اهمیت توجه دو چندان و برجسته‌سازی دهه کرامت به دلیل آموزه‌ها و درس‌های انسان‌سازی که برای جامعه به همراه دارد پرداخت و در این باره گفت: با توجه به آموزه‌های دینی و قرآنی بحث کرامت انسانی یکی از مهمترین مشخصه‌های یک انسان مومن با یک انسان حتی غیر مومن، کرامت انسانی است، به این معنا که افراد دارای اعتقادات و باور‌های الهی و انسانی قطعا کرامت بیشتری نسبت به انسان‌های همنوع خود دارند بنابراین کرامت موضوع مهمی است که باید برجسته شود چرا که راه و رسم زندگی بزرگان دینی ما بوده و از مولفه‌های مهم زندگی معنوی و مدینه فاضله به شمار می‌رود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اعتقاد به باور‌های دینی بخصوص باور به راه و رسم و سیره زندگی امامان معصوم و بزرگان دین مثل حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها انسان را در درست‌ترین مسیر زندگی خود قرار می‌دهد بنحوی که به انسان‌ها در همه قرن‌های گذشته و حال حاضر این موضوع مهم را متذکر می‌شود که انسانی کریم و با کرامت است که به درد و رنج دیگران توجه کند و به یاری آن‌ها بشتابد آنگونه که در سیره زندگی امام رضا علیه السلام آمده است.

حسین کنعانی مقدم گفت: به عنوان نمونه امروز جهان شاهد کشتار جمعی و نسل کشی در غزه است. هر روز هزاران انسان بیگناه از زن و مرد تا کودک و جوان در غزه به شهادت می‌رسند و مجروح می‌شوند و بسیاری نیز تحت فشار فقر، گرسنگی، بیماری و جنایت جنگی صهیونیست‌ها قرار دارند، بی تردید یکی از شاخصه‌های مهمی که تفاوت بین انسان مومن و غیر مومن و ازادی خواه را فارغ از ادیان و نوع نگرش نسبت به ادیان الهی نشان می‌دهد این است که در برابر ظالمان سکوت نکند و به کسانی که مورد ستم قرار گرفته اند کمک برساند.

حسین کنعانی مقدم معتقد است: بی‌تردید در دهه کرامت اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد بخصوص نسل آینده‌ساز کشور، توجه به ارزش‌های الهی است که در سیره و سبک زندگی امامان معصوم ازجمله امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها وجود داشته است.

وی در ادامه گفتگو خاطر نشان کرد: بی تردید مسئولین دینی و فرهنگی کشور باید مردم را با آموزه‌های دینی و سیره و سبک زندگی امام رضا علیه السلام بیش از پیش آشنا کنند چرا که زندگی معصومان علیهم السلام و بزرگانی مثل حضرت فاطمه معصومه سراسر مودت، همکاری و مواسات نسبت به دیگران است.

حسین کنعانی مقدم بیان داشت: بحث آموزش یکی از مهمترین مباحثی است که در تربیت انسان‌ها نقش اولیه را ایفا می‌کند بعد از آن در عمل با اقدامات خیرخواهانه و کار‌های مومنانه با برداشت‌هایی که از سبک زندگی امام رضا و خواهر بزرگوار ایشان داریم باید به همنوعان خود کمک کنیم و ان‌ها را در مسیر خیرو صلاح قرار دهیم چه کمک مالی باشد یا جانی یا اینکه صدای حق طلبی آن‌ها باشیم.

حسین کنعانی مقدم گفت: اسطوره‌های کرامت و زندگی عفیفانه و خدا محورانه در دهه کرامت به ما معرفی شده اند بنابراین برای بهبود وضعیت جامعه اسلامی و وضعیت کلی جهان بخصوص جهان اسلام باید به دنبال تبین و شناساندن سبک زندگی بزرگان دین و معصومانی، چون امام رضا علیه السلام باشیم تا جامعه جهانی در مسیرحفظ کرامت انسانی قرار بگیرد.

وی در ادامه بحث یادآور شد: وجود نازنین حضرت معصومه سلام الله علیه به عنوان فرزند و خواهر امام معصوم نشان می‌دهد زنان رکن مهمی در جامعه به شمار می‌روند چرا که محور و پایه اصلی مهربانی و کرامت در خانواده به شمار می‌روند. با وجود الگو‌های دینی مثل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها و حضرت معصومه زنان مسلمان و شیعیان باید به خود ببالند چرا که الگوی آنان بهترین انسان‌های جهان در همه ادوار به شمار می‌روند که نشر دهنده کرامت انسانی هستند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.