آيا بحران سوريه به لبنان انتقال مي يابد؟

 

از آن زماني که بحران سوريه در دو سال پيش آغاز شد، برخي ناظران بر اين باور بودند که همسايه کوچک غربي اين کشور يعني لبنان،  دير يا زود گرفتار پس لرزه هاي اين بحران خواهد شد. صرف نظر از برخي درگيري ها در شمال لبنان و يا قاچاق افراد و سلاح ميان مرزهاي لبنان و سوريه، وضعيت کلي لبنان طي دو سال گذشته آرام بوده و دولت اين کشور با سياست بي طرفي موفق به حفظ ثبات نسبي اين کشور شده است.

در اين ميان حزب الله لبنان نقش بسزايي در آرامش اين کشور داشته است و با توجه به آن که جريان 8 مارس اکثريت را در دست دارند، حزب الله و جريانات همسو توانسته اند در سطح دولت و پارلمان، نوعي وفاق نسبت به سوريه و عدم تاثر از بحران اين کشور ايجاد کنند.

اما در مقابل،‌ جريان رقيب يعني 14 مارس که با رژيم سوريه مشکل دارد،‌ از ابتدا سعي کرد لبنان را وارد اين بحران کند و در راستاي همراهي با کشورهاي عربي همچون عربستان و قطر به حمايت از معارضان سوري برخاست.

يکي ديگر از توطئه هايي که جبهه معارضان سوري با کمک 14 مارس دنبال مي کنند اتهاماتي است که عليه حزب الله و حضور نظامي اين جنبش در سوريه ايراد کرده اند. معارضان سوري اعم از نظامي ها و سياسي ها (ارتش آزاد، ‌النصره، ‌ائتلاف و شوراي ملي) بر اين ادعا هستند که حزب الله به دلايل طائفه اي و منطقه اي  و در جهت اجراي سياست هاي جمهوري اسلامي ايران و به منظور دفاع از رژيم بشار اسد وارد خاک سوريه شده و به نبرد با معارضان مسلح پرداخته است.

حزب الله اما اعلام کرده است 23 روستا در سوريه وجود دارد که ساکنان آن به ويژه در حمص و اطراف آن، شيعه لبناني هستند و چون در معرض حملات معارضان مسلح قرار گرفته اند، حزب الله قصد دارد از آنان دفاع کند و البته سهم حزب الله در اين دفاع تنها 10 درصد است و بقيه برعهده اهالي روستاهاست که مسلح شده و به دفاع از خود برخاسته اند.

با شهادت چند تن از عناصر حزب الله در سوريه، تبليغات و اتهامات معارضان به اوج رسيد و اخيرا ارتش آزاد و جبهه النصره تهديد کرده اند معرکه را به داخل لبنان و مناطق حزب الله همچون بعلبک و هرمل، خواهند کشاند.

از نگاه جريان 14 مارس، ورود حزب الله به معرکه سوريه به دليل آن است که رژيم بشار در آستانه فروپاشي قرار داشته و حفظ آن به مثابه خط قرمز و بر اساس رهنمودهاي رهبر جمهوري اسلامي، امري ضروري است.

اما گروه 8 مارس بر اين باور است که حملات معارضان مسلح به عناصر حزب الله، به منظور انتقال بحران و درگيري ها به داخل لبنان صورت مي گيرد، به ويژه آن که شرايط داخلي لبنان پس از تصويب قانون انتخابات، متشنج شده است. از طرفي اين گمانه زماني تقويت مي شود که جبهه النصره اعلام کرده است قصد دارد به منظور مقابله با رافضي ها، يک شاخه در لبنان تاسيس کند.

از ديگر سو، غرب به ارتش آزاد سفارش کرده است تا اين ارتش با حزب الله درگير نشود. غرب همچنين به هم پيمانان خود در داخل لبنان نصيحت کرده است مانع انتقال بحران سوريه به اين کشور شوند.

در هر حال مديريت دولت و جريان 8 مارس در داخل لبنان و نيز سفارش هاي بين المللي، تا کنون مانع انفجار در لبنان شده است. اکنون برخي تحليلگران نگران اين موضوع هستند که آيا سياست حفظ آرامش در لبنان غرب تا چه زماني موفق خواهد بود؟ و آيا تشديد بحران در سوريه و تشنجات داخلي لبنان و نيز انگيزه هاي سياسي و طائفه اي و محاسبات و معادلات اطراف منطقه اي و بين المللي، لبنان را شعله ور نخواهد ساخت؟

به نظر مي رسد موفقيت هاي سياسي و ميداني رژيم بشار اسد تا حد زيادي موجب مهار بحران در اين کشور شده است. از سوي ديگر لبناني ها به هيچ وجه مايل به شعله ور شدن اوضاع داخلي خود نيستند، ضمن آن که علاوه بر ارتش لبنان، حزب الله نيز به عنوان يک نهاد نظامي قدرتمند و حاضر در عرصه سياسي لبنان، اجازه ورود تروريست ها و ايجاد آشوب در اين کشور را نخواهد داد. به اين ترتيب مي توان گفت تلاش هاي 14 مارس و حاميان منطقه اي آنان راه به جايي نخواهد برد./

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.