جنگ سیاسی در میدان اقتصادی!

 

 

چندان معلوم نیست چرا فوکویاما نظریه «پایان تاریخ» را مطرح ساخت و روش زندگی اجتماعی و سیاسی آمریکا را که برآمده از تفکر لیبرالیسم است، نسخه نهایی حیات بشر قلمداد و دیگران را به الگوگیری از آن دعوت کرد. دراین‌باره به‌اختصار می‌توان گفت علت چنین ادعایی شناخت اندک از هستی و تاریخ بود.

از زمان طرح نظریه فوکویاما حدود دو دهه گذشته و کشوری که به اعتقاد وی نمونه اکمل و نسخه نهایی زندگی بشری بود، این روزها سخت درگیر کشمکش‌های داخلی است و علتش هم ساختار معیوب نظام سیاسی آمریکا است و نشان می‌دهد فرافکنی‌ها و سر دادن شعارهای زیبا و فریبنده‌ای مانند آزادی، دموکراسی،‌ حقوق بشر، اجماع جهانی و... نمی‌تواند برای همیشه ضعف‌های بزرگ لیبرال دموکراسی و تبلور عینی آن یعنی آمریکا را بپوشاند.

روز گذشته پس از چند ماه اختلاف و درگیری شدید بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های آمریکا درباره نحوه کاهش کسری بودجه آمریکا و توافق نکردن درباره راهکار مشترک، باراک اوباما ناچار شد فرمان کاهش کلان هزینه‌های دولت فدرال آمریکا را صادر کند. بنابراین به‌اجبار 85 میلیارد دلار از هزینه‌های سال جاری آمریکا کاسته می‌شود. اوباما پس از اینکه جمهوری‌خواهان را مسبب این اقدام خسارت‌بار معرفی کرد، گفت: «درست در زمانی که کسب و کارها شتاب گرفته‌اند و کارگران جدیدی را استخدام و فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کنند، نباید به طور بی‌معنی و اجباری بودجه بخش‌هایی مانند آموزش، تحقیقات و امور زیربنایی و دفاعی را کاهش دهیم.» وی هشدار داد این کار به بیکار شدن 750 هزار نفر منجر خواهد شد. به‌نظر می‌رسد پیامدهای این تصمیم بسیار فراتر از آنی است که گفته شده و به طبقه متوسط جامعه آمریکا ضربه سنگینی وارد می‌سازد. یک سالی است که به‌دلیل اختلاف شدید بر سر سیاست‌گذاری مالی، میان کاخ سفید و کنگره که جمهوری‌خواهان در آن دارای اکثریت هستند، آمریکا بودجه مدون سالانه ندارد و نمایندگان کنگره هرچند ماه یکبار، برای اداره کشور، بودجه موقت تصویب کرده‌اند. یکی از علل برخورد تند جمهوری‌خواهان با اوباما که در صحنه سیاسی آمریکا رد و اثر روشنی از آن دیده نمی‌شود، سیاه‌پوست بودن اوباما و زیر سؤال بردن سیاست‌های جورج بوش جنگ‌طلب جمهوری‌خواه است. این موضوع نشان می‌دهد که در پنهان‌ترین لایه‌های درونی برخی از نخبگان سیاسی آمریکا تفکر نژادپرستانه همچنان با قدرت فعال است و آن‌ها قصد دارند با فشل کردن دولت اوباما غیرمستقیم به مردم آمریکا القا کنند که در انتخابشان اشتباه کرده‌اند و رنگین‌پوستان توان اداره آمریکا را ندارند. شاید سال‌ها بعد، اسناد چنین برنامه‌ای افشا شود!

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.