چرایی شرکت در انتخابات وضرورت گزینش اصلح

وجوب شرکت در انتخابات از نگاه شرعی، عقلی ، وظیفه ملی ، منافع ملی _ فردی قابل تبیین است .

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز ،علی اکبر صیدی، تحلیل گر مسایل سیاسی ،  طی یاد داشتی  به چرایی شرکت در انتخابات وضرورت  گزینش اصلح پرداخته افزودند:  

به سوال فوق یک جواب کوتاه داریم و یک جواب نسبتا تفصیلی

الف-جواب کوتاه:

شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی و وجوب عینی است
شرکت در انتخابات یک وجوبِ عقلی است
شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی است.
شرکت در انتخابات مهمترین سازه قدرت کشور است.
انتخاب اصلح(حضورآگاهانه در پای صندوق)  مبنای عقلی و شرعی دارد

ب- جواب نسبتا تفصیلی

ا- شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی و وجوب عینی است. یعنی هرکسی باید شخصاً در این امر مشارکتِ آگاهانه و فعال داشته باشد.  بر اساسِ آیه 120 سوره توبه،می‌توان گفت که شرکت در انتخابات، در راستای حفظ و تقویتِ نظام اسلامی،بر هر مسلمانی ضرورت(وجوب) دارد.

چون حضور مردم درصحنه‌های انقلاب ازجمله انتخابات ،یکی از مصادیق این آیه بشمار می‌رود که خداوند دستور می‌دهند مسلمین، به مسیری گام نهند که کفار و دشمنان را ناراحت و عصبانی کند «وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّار».مرحوم، حضرتِ امام (ره) نیز، حفظ نظام را ازاوجب واجبات می‌دانند.

2-حضور آگاهانه در پای صندوق رأی، ضمن این‌که وجوب شرعی و وظیفه ملی است؛ وجوبِ عقلی هم دارد.عقل، به‌عنوان یکی از راهنمایان انسان (رسول باطنی)، حکم می‌کند که هر شهروندِ ایرانی، شخصاً با شرکت در انتخابات و گزینش اصلح، سرنوشتِ خود و کشورش را تعیین کند.زیرا اگر انسان، در این مسئله مهم کوتاهی کند؛ دیگران به‌جایش تصمیم خواهند گرفت! بسا با انتخابِ غیراصلح، خسارت جبران‌ناپذیری به فرد و جامعه وارد نمایند، در این صورت عقل سلیم و نفس لوامه (وجدان)، فردِ متخلف را سرزنش می‌کند ولی نتیجه‌ای ندارد.

3-رأی هر ایرانی و حضور آگاهانه در پای صندوق،علاوه بر این‌که یک وظیفه شرعی  و ملی است؛بازخوردِ آن به خود فرد رأی‌دهنده،برمی‌گردد. برعکس، خسارتِ  عدمِ شرکت نیز همین‌طور. به‌عنوان‌مثال:هر ایرانی،با شرکت در انتخابات،تیری به قلبِ دشمن شلیک کرده و امنیتِ خود و کشور را تأمین می‌کند. زیرا حضور مردم درصحنه‌های نظام اسلامی، ازجمله انتخابات، از مهم‌ترین سازه های قدرتِ  نرم کشور ایران به شمار می‌رود.

4- با شرکت در انتخابات و گزینش اصلح،باعثِ رشد کشور شده و مشکلاتِ ملی و فردی حل می‌گردد.

5-ضرورت انتخاب اصلح(حضورآگاهانه) در پای صندوق رأی

به استناد فرمایش پیامبراكرم (ص) ،هرکسی،غیر اصلح را برگزیند؛به خدا،پیامبر و همه مسلمین خیانت کرده است (سیره پیشوایان دینی-دلشاد تهرانی ص.243).

از سوی دیگر، طبق فرمایش امام علی(ع)، انتخابِ غلط(نا اهلان)، به زمام داری،برای فرد و  جامعه مشکلات  فراوانی ایجاد می کند. آن حضرت ، بنی امیه  را مصداقِ نا اهلان شمرده  برخی ازپیامد های حکومتی آنان را چنین میشمارند:

«پس از تسلّط فرزندان اميّه، خانه اى در شهر يا خيمه اى در بيابان باقى نمی ماند جز آن كه ستمگران بنى اميّه، اندوه و غم را بدانجا می كشانند، و بلا و كينه توزى را در همه جا مطرح می كنند.پس در آن روز براى مردم عذر خواهى در آسمان و ياورى در زمين باقى نخواهد ماند،زيرا نا اهلان را به زمامدارى برگزيده ايد، و زمامدارى را به جايگاه دروغينى قرار داده ايد.(خطبه158 نهج البلاغه)

انتهای پیام/*

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.