ایران راهش را پیدا کرده است

اندیشکده آمریکایی «هوور» در مقاله‌ای نوشت: ...

 

 

اندیشکده آمریکایی «هوور» در مقاله‌ای نوشت: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی بارها در اظهارات خود تأکید کرده‌اند رهبران ایران نباید درباره تلاش آمریکا برای حل‌وفصل مسائل فی‌مابین شکی داشته باشند؛ اما اگر ایران به آمریکا اعتماد نداشته باشد، چه می‌شود؟ اگر دولت ایران معتقد باشد که در تقابل با آمریکا به اهدافش خواهد رسید چه؟

این گزارش می‌افزاید: اما این واقعیت نیز درست است که ایران - همانطور که «علیرضا نادر» تحلیل‌گر مؤسسه «رند» می‌گوید - قدرتمند است و از قدرت لازم برای مقابله با بحران‌ها برخوردار است و توانست چندین پیشنهاد غرب را در زمینه برنامه هسته‌ای خود رد کند.

براساس این گزارش، رهبران ایران همواره به‌گونه‌ای موفق عمل می‌کنند، دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به سایت‌های هسته‌ای خود را رد می‌کنند، در مذاکره با غربی‌ها بیشترین مطالبات را دارند، پیشرفت‌های علمی خود را که در افزایش تعداد سانتریفیوژهای هسته‌ای نمود پیدا کرده است را به رخ دیگران می‌کشند و امکان مذاکره دوجانبه با آمریکا را رد می‌کنند.«آیت‌الله علی خامنه‌ای» در همین راستا گفت: سیاست آمریکا در خاورمیانه رو به اضمحلال است و آمریکایی‌ها نیاز به یک کارت بازی جدید دارند. این کارت هم کارت مذاکره با ایران است.

درباره نگاه ایران به بازی آمریکا چند نکته اساسی وجود دارد:

باراک اوباما مدعی است که قصد دارد از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند؛ اما مکرراً شرایط را آرام کرده است. هر وقت به آستانه نزدیک شده‌ایم، آمریکا مجموعه جدید و کمتر سختگیرانه‌ای اعمال کرده است. نمونه آن درخواست آمریکا برای توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم بود که در نهایت به غنی‌سازی پنج درصد کاهش یافت. خط قرمزهای آمریکا دیگر قرمز نیست، صورتی است.

به شهادت «لئون پانه‌تا» وزیر دفاع سابق و «جیمز کلپر» رئیس سابق سازمان اطلاعات آمریکا، ایران هرگز به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. تشخیص نیات و اهداف دشمن از جمله مهم‌ترین بخش تجزیه و تحلیل اطلاعات ما است. ما می‌دانیم در اشتباهیم و ایرانی‌ها نیز این را می‌دانند.به باور وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، حمله به ایران باعث جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای نمی‌شود و فقط آن را به تأخیر می‌اندازد.تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران هم دیگر کارساز نیست و تقریباً تصویب قطعنامه جدید علیه ایران ممکن نیست. چین و روسیه بعد از تصویب آخرین قطعنامه علیه ایران در بیانیه‌ای اعلام کردند که این آخرین قطعنامه‌ای است که از آن حمایت می‌کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.