اهمیت طرح پیشنهادی ایران

وزارت امور خارجه ایران روز گذشته با صدور بیانیه‌ای، جزئیات جدیدی از طرح شش‌ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه را تشریح کرد. این طرح در بردارنده نکات اصلی طرح‌هایی است که پیش‌تر بعضی از کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه کرده بودند. دو محور مهم از محورهای شش‌گانه پیشنهادی که نشان‌دهنده توجه جدی ایران به وضعیت مردم سوریه است، عبارتند از:

1- توقف فوری هرگونه اعمال خشونت‌آمیز و مسلحانه تحت نظارت سازمان ملل متحد. در این مرحله، دولت و کلیه گروه‌های مسلح مخالف باید بی‌درنگ به تحرکات نظامی خود به‌ویژه در مناطق مسکونی پایان دهند و به‌منظور تثبیت اوضاع و برگشت آرامش، با نماینده سازمان ملل و کمیته تحت نظر وی همکاری کنند.

2- پس از توقف درگیری‌ها باید بلافاصله ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه در تمام نقاط آسیب‌دیده با جدیت و بدون تبعیض آغاز شود. برای تضمین این مهم، ضروری است تحریم‌های اقتصادی سوریه برداشته و زمینه بازگشت کلیه آوارگان به محل اقامتشان فراهم شود.

این طرح که با موافقت برخی از کشورها مواجه شده، در زمانی مطرح گردیده که سوریه به لحاظ درگیری‌های داخلی در بدترین وضعیت است و مردم عادی در معرض آسیب‌های جدی قرار گرفته‌اند و بسیاری از کشورهای غربی و عربی، تروریست‌ها و حامیان آن‌ها را به‌رسمیت شناخته‌اند و بدون احساس مسئولیت و بدون در نظر گرفتن مصائب و آلام مردم سوریه، برای تداوم جنگ، هر روز سلاح‌های بیشتر و پیشرفته‌تری را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند و عملاً تمام قوانین و ضوابط بین‌المللی درباره حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند. حداقل اهمیت طرح پیشنهادی ایران این است که به جهان اعلام کند به غیر از نگاه جنگ‌طلبانه و حامی خونریزی و کشتار که خواهان ادامه درگیری‌ها در سوریه است، کشورهایی در مقابل آن‌ها هستند که گفت‌وگو، صلح و تفاهم را دنبال می‌کنند و ایران پیشاپیش این کشورها قرار دارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.