جنگ غزه و برجستگی نقش حمایتی ایران

جمهوری اسلامی ایران از دیرباز در سطح منطقه و جهان، به عنوان یکی از حامیان اصلی و راهبردی آرمان فلسطین محسوب می شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، معادلات منطقه ای دستخوش تحولات اساسی شد. جمهوری اسلامی ایران بنا بر اصل 154 قانون اساسی مبنی بر حمایت از نهضت های آزادی بخش جهان، به پشتیبانی از آرمان فلسطین پرداخت و رژیم صهیونیستی که تا پیش از انقلاب اسلامی هم پیمان استراتژیک ایران بود، تبدیل به دشمن شماره یک شد که نه تنها مورد شناسایی ایران قرار نگرفت، بلکه به نابودی و محو آن از نقشه گیتی فراخوانده شد.

این موضع گیری که برخاسته از اصول دینی و ارزش های انقلابی و رهنمودهای امام خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی بود، موجب تشدید خصومت رژیم صهیونیستی و هم پیمانان غربی آن به ویژه ایالات متحده آمریکا علیه ایران گردید.این در حالی بود که کشورهای جهان، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و حتی دولت های عربی که از دیرباز درگیر نزاع سختی با این رژیم بودند، گام در روند سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نهادند. روند صلح خاورمیانه با امضای پیمان کمپ دیوید در سال 1979 میان مصر و رژیم صهیونیستی آغاز شد و پس از آن اردن و سازمان آزادیبخش فلسطین به قافله صلح پیوستند.نهایتا سران عرب در نشست بیروت در سال 2002 معادله صلح در برابر زمین را ارائه کردند که حاکی از سازش با رژیم صهیونیستی در برابر بازپس گیری اراضی اشغالی 1967)کرانه باختری، نوار غزه و بلندی های جولان) بود. این بدان معناست که اعراب کیان رژیم صهیونیستی را حداقل در اراضی 1948 به رسمیت شناخته و تنها خواهان آزادی اراضی اشغالی سال 1967 می باشند. اما جمهوری اسلامی ایران اساسا رژیم صهیونیستی را یک رژیم مجعول می داند که حتی در سرزمین های 1948هم مشروعیت ندارد.

با این تفاصیل ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی، به خاطر موضع اصولی خود در برابر رژیم صهیونیستی و حمایت از آرمان فلسطین، هزینه هایی را پرداخته است. این هزینه ها که در اشکال گوناگون اعم از فشارهای سیاسی و تبلیغاتی و تحریم اقتصادی و نیز تهدید نظامی نمود یافته است.(1)

در جنگ 8 روزه غزه حمایت های ایران از مقاومت فلسطین از حمایت های تبلیغاتی و سیاسی فراتر رفت و برای نخستین بار و به طور رسمی اعلام شد که ایران موشک های پیشرفته فجر 5 و یا دست کم فن آوری آن را در اختیار فلسطینیان قرار داده است.

سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در پاسخ به این سوال که آیا ایران به غزه سلاح می‌فرستد گفت: ایران برای کمک به مسلمین و مظلومان جهان برای مقابله با زورگویان و نظام استکباری کمک تکنولوژیکی و فناوری دارد و کاری هم در غزه انجام دادیم بر همین منوال است. وی افزود: ما موشک های فجر 5 را به طور مستقیم به غزه نفرستاده‌ایم بلکه فناوری آن از ایران به مقاومت منتقل شده است و مقدار بی‌شماری از این موشک‌ها در حال تولید است.(2) علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران تصریح کرد: «ما افتخار می‌کنیم که از مردم فلسطین و حماس دفاع می‌کنیم و این ‌که کمک ما به آن‌ها هم مالی و هم نظامی بوده است».(3)

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این تاکید کرده بودند: ما آن جایى که دخالت کنیم، صریح میگوییم. ما در قضایاى ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزى جنگ سى و سه روزه و پیروزى جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتى، هر گروهى با رژیم صهیونیستى مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش میکنیم و هیچ ابایى هم از گفتن این حرف نداریم.(4)

رهبر معظم انقلاب در سخنان خود پیرامون جنگ 8 روزه غزه افزایش قدرت مادی و معنوی و دفاع جانانه و مقتدرانه در مقابل دشمنان اسلام را پیام حوادث غزه برای امت اسلامی خوانده و فرمودند: ماجرای غزه نشان داد که برای غلبه بر توطئه ها، خباثت ها و نامردی ها هیچ راهی جز دفاع مقتدرانه نیست.دنیای اسلام باید برای آسیب ناپذیری در مقابل دشمنان، هم قدرت ایمانی و عزم و اراده خود را افزایش دهد و هم با پیشرفت علمی و فناوری به توانایی ساخت تجهیزات زندگی اعم از سلاح و غیرسلاح دست یابد.رهبر انقلاب افزودند: البته ملت ایران این درس را از دوران دفاع مقدس خود درک کرده است و به همین علت، مردم، جوانان و دانشمندان این سرزمین برای پیشرفت و اقتدار کشور در حال تلاشند.ایشان با تجلیل از استقامت عزت آفرین مردم و جوانان نوار غزه افزودند: آن ها به توفیق الهی، یک بار دیگر ثابت کردند که با ایمان و ایستادگی و سخت کوشی،‌ می توان بر مجموعه های بزرگ، مسلح، پیچیده و حمایت شده از سوی مستکبران نیز غالب آمد.(5)

رهبر معظم انقلاب در جاي ديگري با اشاره به پيشرفت کيفي مقاومت فرمودند: يكي از نشانه هاي اين پيشروي، جنگ هشت روزه است كه يك طرف آن فلسطيني هاي ساكن در يك منطقه بسيار كوچك جغرافيايي به نام غزه قرار داشتند و در طرف ديگر، دولت صهيونيستي مدعي قوي ترين ارتش جهان، كه در هنگام آتش بس، طرفي كه شرط گذاشت، فلسطيني هاي غزه بودند.آيا ده سال پيش چنين اتفاقي، باوركردني بود؟ آفرين بر فلسطيني ها، آفرين بر حماس و جهاد اسلامي و گردان هاي مبارز فلسطيني در غزه كه از خود اينگونه شجاعت نشان دادند.من به سهم خود از همه مبارزان فلسطيني به خاطر اين فداكاري و تلاش و صبر تشكر مي كنم.(6)

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هم ضمن تصریح بر کمک های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران گفت: «امروز رساندن تسلیحات به غزه و بازگشایی مرز ها از اوجب واجبات است...» وی با اشاره به تداوم حمایت های ایران ، سوریه و حزب الله از حقوق بشری مردم غزه اظهار داشت: «همانطور که طی سال های گذشته با آن ها بوده ایم ، با آنها و در کنارشان باقی خواهیم ماند و این وظیفه دینی ، ایمانی ، ملی و انسانی ماست».وی در کنایه به سران سازشکار عرب گفت: «برخی اعراب کشتی مملو از سلاح به سوریه می فرستند، اما جرات ارسال یک فشنگ به غزه را ندارند...»(7)

گروه های فلسطین از جمله جنبش حماس و جهاد اسلامی نیز ضمن تایید دریافت کمک تسلیحاتی از ایران به قدردانی از این کمک ها پرداختند. محمود زهار از رهبران ارشد حماس اعلام کرد حماس به مسلح کردن خود با کمک ایران ادامه خواهد داد و راه دیگری جز این وجود ندارد. وی تاکید کرد: «ما این حق را داریم که از ایران پول و تسلیحات دریافت کنیم. آن ها این موارد را به خاطر رضای خدا در اختیار ما قرار می دهند و هیچ شرط و شروطی برای آن مطرح نمی کنند».(8)

رمضان عبدالله شلح دبیرکل جهاد اسلامی نیز در توجیه این کمک ها گفت: ما یک امت واحده هستیم و طبیعی است که ایران از مقاومت فلسطین حمایت کند. چگونه است که کمک گرفتن از ناتو علیه استبداد داخلی جایز است، اما کمک گرفتن از ایران علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی جایز نمی باشد؟(9)

 

پي نوشت ها

1)   چرایی حمایت از فلسطین، خبرگزاری فارس 21/10/87

2)   خبرگزاری مهر 1/9/91

3)   سخنرانی علي لاریجانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی 1/9/91

4)   خطبه های نماز جمعه 14/11/90

5)   بیانات آیت الله خامنه ای در جمع فعالان طرح شجره طیبه صالحین 1/9/91

6)   بيانات آيت الله خامنه اي در جمع ميهمانان اجلاس اساتيد و بيداري اسلامي 21/9/91

7)   سخنرانی سید حسن نصرالله در شب پنجم محرم 1434

8)   سایت تابناک 5/9/91

9)   سایت سرایا القدس 9/9/91

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.