ظهور ام 75: تغيير معادله در جنگ غزه

جنگ اخير غزه هفته گذشته با حمله هوايي رژيم صهيونيستي به خودروي احمد جعبري يکي از فرماندهان برجسته گردان هاي عزالدين قسام، شاخه نظامي حماس آغاز شد. ايهود باراک، وزير جنگ رژيم غاصب اعلام کرد که اين عمليات با هدف تقويت توان بازدارندگي اسراييل و آسيب رساندن به امکانات موشکي گروه هاي تندروي فلسطيني در غزه اجرا شده است.
البته برآورد رژيم صهيونيستي از زيرساخت هاي موشکي مقاومت درست بوده است، اما حملات مکرر به اين زيرساخت ها و به شهادت رساندن مغز متفکر موشکي حماس (احمد جعبري) به ماجراي موشک هاي مقاومت فيصله نداد.
مقامات اسراييلي از پرتاب حداقل چهارصد فروند موشک از غزه به سوي نقاطي در داخل اين رژيم خبر داده و اعتراف کرده اند با وجود اين که سپر دفاع ضد موشکي (موسوم به گنبد آهنين) ده ها فروند از اين موشک ها را قبل از اصابت به زمين منهدم کرد، اما تعداد زيادي از آن ها به نقاط مختلف اصابت کرده و حداقل سه اسراييلي کشته شده اند.
اما چه تحولي در موشک هاي مقاومت ايجاد شده که معادلات امنيتي و بازدارندگي ميان دو طرف را بر هم زده است؟
اين تحول در ظهور موشک فجر5 و نسخه فلسطيني آن به نام «ام 75» با برد 75 کيلومتر خلاصه مي شود. چنين بردي براي زدن تل آويو پايتخت اقتصادي و تجاري اسراييل کافي است و شليک اين موشک به اين شهر موجي از نگراني و ناامني ميان اسراييلي ها ايجاد کرد. طبق گزارش هاي واصله براي نخستين بار حدود يک ميليون اسراييلي به کنج پناهگاه ها خزيدند. شااين ذکر است که تل آويو از زمان جنگ دوم خليج فارس در سال 1991 مورد حمله موشکي قرار نگرفته بود و حتي در نبرد تابستان 1385 (جنگ 33 روزه) اهالي اين شهر آسيبي نديدند.
اين نخستين باري است که حماس به اين سطح از توانمندي دست يافته که بتواند با راکت‌هايش قلب رژيم صهيونيستي يعني تل آويو را در فاصله 70 کيلومتري تهديد کند. همچنين بيت المقدس غربي هدف موشک هاي مقاومت قرار گرفت که در نوع خود بي سابقه بوده است.
راکت فجر 5 از خانواده راکت‌ هاي فجر و نمونه پيشرفته ‌اي از يک سيستم کوتاه برد است که جمهوري اسلامي ايران طي سال‌هاي اخير روي آن کار کرده است. اين موشک 6.5 متر طول دارد و وزن مواد منفجره آن حدود 90 کيلوگرم است. حزب الله لبنان نيز شمار قابل توجهي از اين راکت‌ها را در اختيار دارد و آنها را خيبر1 نامگذاري کرده و در جنگ 33 روزه توانست اهدافي را در عمق خاک اسراييل با اين راکت ها هدف قرار دهد.
پيش از اين موشک هاي قسام با برد 17 کيلومتر و نيز موشک هاي گراد روسي با برد 20 و 40 کيلومتري در اختيار مقاومت بود. اما اکنون فجر5 يا همان «ام 75» توازن امنيتي را در برابر رژيم صهيونيستي برهم زده است.
برخي منابع اسراييلي گفته اند که در حال حاضر، جنبش حماس بيش از دوازده هزار فروند موشک در اختيار دارد که صرفا شامل موشک هاي دست ساز و کوچک نيست. به گفته اين منابع، جمهوري اسلامي ايران تعدادي موشک پيشرفته تر را در اختيار حماس قرار داده است. همچنين گفته مي شود پس از سقوط رژيم معمر قذافي در ليبي، بعضي از زرادخانه هاي موشکي آن کشور غارت شد و حماس توانست از طريق خاک مصر، تعدادي موشک پيشرفته به دست آورد.
طي 50 سال گذشته معادله نظامي ميان رژيم صهيونيستي و فلسطيني‌ها به شکل کاملا آشکاري يک طرفه و به نفع اشغالگران بود، اما اکنون مقاومت فلسطين با داشتن راکت‌ هايي پيشرفته با بردهاي مختلف به درجه‌ اي رسيده است که توانسته از نظر تعداد و برد موشک ‌هايش، به تهديدي جدي عليه رژيم صهيونيستي تبديل شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.