بلوف جدید صهیونیست‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به دیدگاه‌های وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ...

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 27 ژانویه 2013 (8 بهمن) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل]رژیم صهیونیستی[، گفت پنتاگون طرح‌های پیچیده‌ای برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت تصمیم به چنین اقدامی، تدوین کرده است. این اظهار نظر نشان می‌دهد احتمالاً اسرائیل طرح‌های خود را برای حمله یک‌جانبه حداقل در مقطع کنونی کنار گذاشته است. آقای باراک در مصاحبه روز جمعه خود با «دیلی‌بیست» در نشست اقتصاد جهانی داووس به طرح‌های نظامی احتمالی آمریکا و اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد وی گفت: در صورت شکست تحریم‌ها و عدم اثرگذاری دیپلماسی، دو گزینه پیش روی ما قرار دارد: جنگ تمام‌عیار یا اجازه به ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای. وی گفت: آنچه اساساً ما می‌گوییم، این است که اگر وضعیت وخیم‌تر شود، باید آمادگی و توانایی برای انجام عملیات علیه تأسیسات هسته‌ای ایران وجود داشته باشد تا شاید آن‌ها متقاعد شوند که جهان برای مقابله با آن‌ها مصمم است.

در ادامه مقاله آمده است: آقای باراک تشریح کرد که مطابق دستورات کاخ سفید، پنتاگون ابزارهای نظامی کاملاً پیچیده و مؤثری را آماده کرده است. «هربرت کراسنی»، تحلیل‌گر آمریکایی-اسرائیلی و نویسنده کتابی در مورد تسلیحات ایران و عراق، گفت: اظهارات آقای باراک در مقطع کنونی نشان می‌دهد همکاری نزدیکی میان آمریکا و اسرائیل پس از ماه‌ها تنش رهبران دو کشور به‌وجود آمده است (اگرچه سرویس‌های اطلاعاتی و نظامی همچنان همکاری نزدیک با یکدیگر دارند)... تصور می‌کنم این تشخیص در اسرائیل به وجود آمده است که برای اسرائیل حمله یک‌جانبه بسیار دشوار است. سال گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای ترغیب دولت اوباما به‌منظور تعیین خطوط قرمز در مورد برنامه هسته‌ای ایران تلاش بسیاری کرد. آقای باراک نیز بارها هشدار داد که به دلیل توانمندی‌های نظامی بسیار محدود اسرائیل، روزنه فرصت برای این کشور به‌منظور حمله‌ای مؤثر در حال بسته شدن است. به‌نظر می‌رسد که آقای باراک در ماه‌های اخیر در موضعی متفاوت با نتانیاهو، رویکرد آشتی‌جویانه‌تری در قبال راهبردهای دولت‌ اوباما اتخاذ کرده است؛ اما حتی در مقطع کنونی، نتانیاهو نیز منعطف‌تر شده است. پنتاگون در مورد مصاحبه منتشره در دیلی‌بیست اظهارنظر نکرده؛ اما یک مقام دفاعی ارشد گفت که ارتش آمریکا به‌طور مداوم طرح‌های احتمالی را تدوین می‌کند و طرح‌ریزی‌های ما اغلب بسیار دقیق است... که این موضوع، تعجب‌برانگیز نیست.

در پایان مقاله آمده است: پیروزی آقای نتانیاهو و حزبش در انتخابات پارلمانی ضعیف بود و بسیاری از رأی‌دهندگان بر مسائل داخلی تمرکز کرده‌ بودند. آقای نتانیاهو در نخستین سخنرانی پس از انتخابات گفت: نخستین چالش، همچنان جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است.

 

تحلیل‌:اگرچه همان‌طورکه نویسنده این روزنامه آمریکایی نیز بدان اشاره کرده، آمریکایی‌ها درباره مصاحبه وزیر دفاع رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران هیچ اظهارنظری نکرده‌اند که البته دلیل آن نیز روشن است! اما سیاست‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران چون گذشته تغییر نکرده و جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مصالح و منافع ملی خود هیچ‌گاه کوتاه نخواهد آمد و جنگ روانی هر از چند گاه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نیز هیچ تأثیری به ایران نخواهد داشت، هرچند معمولاً رسانه‌های غربی پس از مطرح شدن بحث مذاکرات بین ایران و 1+5، برای تأثیرگذاری بر ایران، ادعاهای اینچنینی را مطرح می‌کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.