حرکت از پله دوم در رسانه

کانال ایتای هوش سفید نوشت:

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از مشرق :  حرکت از پله دوم در رسانه

حرکت از پله دوم یک شگرد رایج در رسانه‌ها است که به منظور فریب مخاطب و انحراف افکار عمومی از واقعیت به کار می‌رود. در این شگرد، به‌طور عمدی بخشی از یک رویداد یا موضوع حذف شده و فقط به بخشی دیگر از آن پرداخته می‌شود. این کار باعث می‌شود که مخاطب فقط یک دیدگاه ناقص و گاه مغرضانه از موضوع داشته باشد و نتواند به درک کاملی از آن برسد.

مثال:

فرض کنید در یک تجمع، عده‌ای از معترضان به طور مسالمت‌آمیز در حال شعار دادن هستند. اما در رسانه‌ها فقط به تصاویری از خشونت و درگیری‌های جزئی پرداخته می‌شود. این کار باعث می‌شود که مخاطب تصور کند که کل تظاهرات خشونت‌آمیز بوده است، در حالی که اینطور نیست.

اهداف حرکت از پله دوم:

انحراف افکار عمومی از مسائل مهم: با تمرکز بر حاشیه‌ها و جزئیات بی‌اهمیت، می‌توان توجه مخاطب را از مسائل اصلی و مهم دور کرد.

تخریب وجهه افراد یا گروه‌ها: با ارائه تصویری ناقص و گاه مغرضانه از یک فرد یا گروه، می‌توان به تخریب وجهه آنها در اذهان عمومی پرداخت.

جلوگیری از شکل‌گیری تفکر انتقادی: با ارائه اطلاعات ناقص و گاه گمراه‌کننده، می‌توان از مخاطب سلب اختیار کرد و مانع از تفکر انتقادی او شد.

راهکارهای مقابله با حرکت از پله دوم:

مصرف اخبار از منابع مختلف: به اخبار و اطلاعات فقط از یک منبع اکتفا نکنید و سعی کنید از منابع مختلف و با گرایش‌های مختلف فکری اخبار را دنبال کنید.

تفکر انتقادی: به هر چیزی که می‌بینید یا می‌شنوید به طور سهل‌انگارانه باور نکنید. سعی کنید با تفکر انتقادی و با در نظر گرفتن جوانب مختلف موضوع، به یک جمع‌بندی منطقی برسید.

راستی‌آزمایی: قبل از اینکه هر خبری را به اشتراک بگذارید، از صحت و درستی آن مطمئن شوید.

باهوشیاری و دقت در مصرف اخبار و اطلاعات، می‌توانیم از فریب خوردن توسط شگردهای رسانه‌ای مانند حرکت از پله دوم جلوگیری کنیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.