الگوگیری پاسدار از سیره عملی امام حسین علیه السلام/ نقش پاسداران در تداوم مسیر انقلاب

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه تهدیدات نرم هم حضوری فعال داشت و در این عرصه تاثیرگذار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  حسین رحمتی 

 پاسدار در لغت به معنی نگهبان و مراقب است و پاسداران، کسانی هستند که در حساس ترین لحظات تاریخ، از میان مردمان برمی خیزند و همچون دژی استوار، مردانه در راه رسیدن به حق و حقیقت و حفظ آن گام برمی دارند. تشابه عملکرد و هم خوانی اهداف پاسداران با سیره عملی امام حسین علیه السلام، موجب شد تا روز تولد مبارکش به عنوان «روز پاسدار» تعیین شود.

نقش پاسداران در تداوم مسیر انقلاب
به جرات می توان گفت ماه بهمن برای هر ایرانی، ماه مهم، خاطره انگیز و البته سرنوشت ساز است چرا که یکی از تاثیرگذارترین انقلاب های جهان در 22 بهمن 1357 در آن رخ داد اما مساله مهم، ماندگار شدن و تداوم این انقلاب است که پژوهشگران سایر کشورها گاه به بررسی علل آن پرداخته اند. در اینکه وجود مکتبی به نام «مکتب خمینی» در ماندگاری این انقلاب نقش اول را ایفا کرد شکی نیست ولی نباید از مساله مهم دیگر در این مسیر غافل ماند. وقتی در 2 اردیبهشت سال 1358 به فرمان بنیانگذار انقلاب، سپاه پاسداران تاسیس شد؛ کمتر کسی فکر می کرد پس از 45 سال به یک نیروی نظامی، امنیتی، سازندگی و اطلاعاتی کارآمد و خستگی ناپذیر برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود بنابراین اغراق نیست اگر بگوییم که یکی از رازهای تداوم این انقلاب وجود سپاه پاسداران بوده است و این امر در همان بدو تاسیس چنان جلوه کرد که امام خمینی(ره) فرمودند: «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود».

نقش سپاه در حفظ امنیت داخلی و خارجی
این نهاد انقلابی از ابتدای شکل‌گیری در سخت‌ترین شرایط و روزهای بحرانی کشور توانست به خوبی وظایف خود را ایفا نماید و این نقش‌آفرینی را در حفظ کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی تا امروز به خوبی ادامه دهد به‌طوری‌که حضرت امام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به حق از بزرگ‌ترین سنگرهای دفاع از ارزش‌های الهی نظام معرفی کرد و از استمرار جایگاه آن سخن گفت. اکنون که 45 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، در 2 بخش داخلی و خارجی سپاه پاسداران اقدامات قابل‌توجهی را در دفاع از میهن و خدمت به مردم انجام داده و دستاوردهای مهمی را عرضه داشته است. حفظ امنیت کشور، حفظ تمامیت ارضی، عمران و سازندگی، خودکفایی و ارتقا توانمندی نظامی، تشکیل بسیج مستضعفین، امدادرسانی به حادثه دیدگان، توسعه فرهنگی و عقیدتی، مبارزه با استکبار جهانی، دفاع از مظلومان و مستضعفان، حمایت از جنبش‌های رهایی‌بخش و حق طلبانه، تقویت و گسترش جبهه مقاومت در منطقه و مبارزه با تروریسم بین‌الملل تنها بخشی از عناوین مهم از فعالیت‌های سپاه است که در این سال‌ها ایران اسلامی را از گزند دشمنان حفظ کرده و بر اقتدار کشورمان افزوده است.

همچنین سپاه هم زمان با توطئه های گروهک های ضد انقلاب و اعلام جنگ مسلحانه بر ضد نظام مقدس جمهوری اسلامی، به مقابله با این توطئه ها پرداخت و با کشف و انهدام خانه های تیمی، توطئه شوم دشمن را نقش بر آب کرد. در آغاز پیروزی انقلاب، ابرقدرت ها به دنبال از دست دادن منافع بی شماری که از چپاول ذخایر کشور ایران به دست می آوردند، به فکر شکست انقلاب از راه رویارویی نظامی افتادند. یکی از شگردهای آنان، استفاده از گروه های مزدور داخلی بود. آنان با حوادثی همچون ماجرای گنبد، غائله خوزستان و اغتشاش کردستان، می خواستند نظام مقدس جمهوری اسلامی را از درون متلاشی کنند اما سپاه پاسداران بر اساس رسالتی که بر دوش داشت، یکی از نخستین نهادهایی بود که به سرکوب گروه های وابسته پرداخت.

مدافعان کشور
از این رو نگاهی به عملکرد سپاه در دفاع از کشور، مردم و نظام اسلامی و همچنین نقش سپاه در خنثی کردن و نابودی توطئه های دشمنان از ابتدای انقلاب تا کنون و همچنین توانمندی سپاه در طراحی و ساخت سلاح ها و تجهیزات فوق مدرن نظامی که همه گویای موفقیت های روزافزون این نهاد افتخارآفرین است، باعث شده تا هر روزه دشمنان با استفاده از ترفندهای مختلف علیه این نهاد مردمی توطئه کنند. یکی از ترفندهای امروز دشمنان بعد از اینکه از مقابله رو درو با سپاه ناامید شدند، تخریب چهره مسئولان این نهاد خدمتگزار است و در این مسیر دست به هر کاری می زنند برای همین ضرورت دارد مردم در مقابل این ترفندها با بصیرت و هوشیاری کامل عمل کنند که تا امروز نیز همین گونه بوده است. البته باید در این میان یادآور شد که جنگ و تحولات آن تأثیرات همه‌جانبه‌ای بر اهداف، کارکردها و سازمان‌دهی کلان سپاه داشته است. درواقع این جنگ باعث شد تا از یک‌سو، نقش نیروهای سپاهی از حفاظت از انقلاب اسلامی در برابر تهدیدات داخلی به دفاع از آن در برابر تهدیدات خارجی ارتقاء یابد؛ و از سوی دیگر کم‌کم سپاه به‌عنوان یک نیروی نظامی جامع و دارای سازمان کامل به عرصه ظهور برسد.

نقش سپاه در حوزه تهدیدات نرم
در وقایع سال گذشته که دشمنان قسم خورده ایران اسلامی با تمام قوا سعی کردند خیابان های کشور را به آشوب بکشند بیش از گذشته جامعه وجود جنگ و ترکیبی را احساس کرد. در این میان اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه تهدیدات نرم هم حضوری فعال داشت و در این عرصه تاثیرگذار بوده است. تهید نرم می تواند آرامش روانی یک ملت را فرو بپاشد و باعث تضعیف مقاومت و دفاع از ارزش ها و سیاست های نظام شود. شبکه های ماهواره ای، رسانه ای و فضاهای مجازی، استفاده از جادوی سینما، سوءاستفاده از برخی انجمن های مردم نهاد در قالب حمایت از حیوانات، محیط زیست، تغذیه، روان درمانی و ... تاکید بر جنبه های قومیت گرایی، تلاش در تضعیف همگرایی در داخل کشور، ترویج برخی جنبش های مذهبی در قالب فرقه سازی، فرقه گرایی و انحرافات مذهبی و ... از جمله عرصه هایی است که دشمن نسبت به این حیطه ها ورود کرده است.

سپاه انقلاب اسلامی برای مقابله با چنین رخدادهای اجتماعی و فرهنگی  از همه امکانات فرهنگی و نیز ظرفیت های مردمی که بسیج کرده استفاده کرده است. از آنجا که مهمترین ابزار در این عرصه رسانه است و ارائه پیام مهمترین کارکرد رسانه محسوب می شود، از این رو سعی شده که در این رقابت فر هنگی شیوه های انتقال پیام برای اقناع مخاطب عمدتا بر پایه تعامل باشد. وجود نیروهای انقلابی در ساختار فراگیر و منعطف سپاه باعث شده است که از ظرفیت های گسترده بسیج با کارکردهای مختلف آن در این عرصه به خوبی استفاده شود.

جان کلام
از زمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون در هر زمینه ای که نظام نوپای جمهوری اسلامی با مشکل مواجه شده یا مورد تهدید قرار گرفته، سپاه وارد شده و مأموریتش را به بهترین شکل ممکن انجام داده است، در حال حاضر هم این نهاد انقلابی از هر جهت آماده دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است و با این همه، نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ تهدید داخلی و خارجی ترسی به خود راه نمی دهد لذا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از نظر سازمانی، فناوری، تجهیزات نظامی، اطلاعاتی، امنیتی و نیروی انسانی دارای بهترین وضعیت ممکن است. علاوه بر آن نیروهای سپاه از نظر معنوی، اعتقادی روحیه ایثار، فداکاری و شهادت طلبی نیز سرآمد تمام ارتش های جهان هستند و همین ویژگی است که آن را با دیگر ارتش های جهان و این انقلاب را با سایر انقلاب ها در دنیا متمایز می کند پس همواره سپاه پاسداران رکن اصلی این نظام است که نقش مهمی را در تداوم مسیر انقلاب ایفا کرده است. 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.