دستاویزی دیگر برای دخالت در انتخابات

دولت آمریکا در ساعات اولیه پس از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1392، در واکنشی تلویحی به رد صلاحیت عده‌ای از نامزدهای ثبت‌نام شده از سوی شورای نگهبان، اعلام کرد که انتخابات ایران را غیر آزاد می‌داند!

 

 در همین زمینه یک دیپلمات آمریکایی نیز از رد صلاحیت هاشمی و مشائی، دو نامزدی که آن‌ها را «برجسته» خواند، انتقاد کرد. «پاتریک ونترل» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا، در پیامی الکترونیکی به رسانه‌ها نوشت: «به‌نظر می‌رسد شورای نگهبان قانون اساسی غیرمنتخب و غیرمسئول از طرف مردم ایران، بر اساس انبوهی از شاخص‌ها صدها نامزد را رد صلاحیت کرده است.» وی ادامه داد: این نامزدها نماینده حکومتند و بالتبع نماینده ایرانی‌ها نیستند. این فهرست، اراده ملت ایران که حق دارد رئیس‌جمهوری را انتخاب کند که خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند، به شمار نمی‌آید.»

تحلیل‌:از لحن پیام برمی‌آید که آقای ونترل از عملکرد قانونی شورای نگهبان بسیار خشمگین است، البته خشم وی برای مردم ایران نیست، برای بسته شدن دست آمریکا است. او هم می‌داند که افراد تأیید صلاحیت‌کننده نامزدهای انتخابات آمریکا از آسمان نازل نمی‌شوند و انتصابی هستند؛ اما نکته اینجاست چرا افرادی را که آن‌ها تأیید می‌کنند، نماینده آمریکایی‌ها هستند؛ اما کسانی را که شورای نگهبان تأیید می‌کند. نمایندگان مردم ایران نیستند. حرف از سر عصبانیت بدون منطق می‌شود و در نهایت باعث آبروریزی؛ همان‌طور که درباره پیام آقای ونترل دیده می‌شود!

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.