مسکو: پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، وضعیت قطب شمال را تغییر می‌دهد

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه با انتقاد مجدد از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، گفت این امر می‌تواند شکل همکاری‌ها در قطب شمال را تغییر دهد.

هادی نیوز: انتقادات و هشدارهای روسیه درباره عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در بحبوحه حمایت کشورهای غربی از این مسئله، همچنان ادامه دارد.

«نیکولای کورچونوف» سفیر عالی و رئیس کمیته شورای قطب شمال در وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) گفت ورود سوئد و فنلاند به ناتو باعث تغییر همکاری در قطب شمال خواهد شد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کورچونوف طی نشست خبری توضیح داد: «ما باید به وضوح درک کنیم که تغییر در وضعیت نظامی-سیاسی کشورها، می‌تواند تغییرات خاصی را در توسعه همکاری در عرض‌های جغرافیایی بالا ایجاد کند».

بر اساس این گزارش، وی ادامه داد: «زمان مشخص خواهد کرد که این تغییرات چه خواهند شد. مسئله اینجاست که اگر فنلاند و سوئد تصمیم گرفتند به ناتو ملحق شوند، این ائتلاف مسائل مختلفی از جمله اینکه چگونه به ایجاد اعتماد بین کشورهای قطب شمال و نهادهای عمومی اقدام کند را در نظر می‌گیرد».

روز چهارشنبه بود که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد فنلاند و سوئد رسما برای پیوستن به این ائتلاف نظامی درخواست داده‌اند.

از زمان آغاز کارزار نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، افکار عمومی در فنلاند و سوئد به شدت به نفع عضویت تغییر کرده است. فنلاند و سوئد نزدیکترین شرکای ناتو هستند و دارای نیروهای مسلح با بودجه مناسب هستند و به عملیات نظامی و هوایی ائتلاف ناتو کمک می‌کنند. 

دولت‌های فنلاند و سوئد روز یکشنبه تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود. 

بامداد پنجشنبه «والنتینا ماتوینکو» رئیس سنای روسیه ضمن اشاره به واکنش نظامی متناسبی که روسیه به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو خواهد داد، گفت علی‌رغم گسترش ناتو، امنیت روسیه تضمین خواهد شد.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.