وزیر آمریکایی: قانوناً نمی‌توانیم اموال روسیه را مصادره کنیم

وزیر خزانه‌داری آمریکا در واکنش به درخواست برخی مقام‌های اروپایی برای مصادره اموال روسیه جهت بازسازی اوکراین، گفت فعلا چنین قانونی در آمریکا وجود ندارد.

هادی نیوز: «جانت یِلِن» وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید واشنگتن اختیار قانونی برای توقیف دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را که به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین مسدود شده، ندارد.

یلن شامگاه چهارشنبه طی نشست خبری توضیح داد:‌«گفتگو با شرکای آمریکا درباره یافتن راه‌هایی برای پرداخت هزینه بازسازی اوکراین پس از جنگی که توسط روسیه به راه افتاده، در حال انجام است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی اظهار داشت: «این احتمال وجود دارد که مجوز ویژه اعطا شده به روسیه برای پرداخت به دارندگان اوراق قرضه آمریکایی در هفته آینده تمدید شود و مقامات روسیه فرصتی کوتاهی را برای جلوگیری از اولین بدهی خارجی خود از زمان انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ ایجاد کنند».

وزیر خزانه‌داری آمریکا ادامه داد: «من فکر می‌کنم بسیار طبیعی است که با توجه به ویرانی‌های عظیم در اوکراین و هزینه‌های هنگفت بازسازی که آنها با آن مواجه خواهند شد، ما به روسیه کمک می‌کنیم تا حداقل بخشی از هزینه‌ای را که در این رابطه وجود دارد پرداخت کنیم».

به نوشته رویترز، برخی از مقامات اروپایی از توقیف ۳۰۰ میلیارد دلار ز دارایی‌های ارزی بانک مرکزی روسیه توسط اتحادیه اروپا، آمریکا و سایر متحدان که به دلیل تحریم‌ها مسدود شده بودند، حمایت کرده‌اند. 

یلن در این‌باره تصریح کرد: «ما شروع به بررسی این موضوع کرده‌ایم، اما اکنون در ایالات متحده قانونی نیست که دولت این دارایی‌ها را مصادره کند. این چیزی نیست که از نظر قانونی در ایالات متحده مجاز باشد».

پیش از این، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه درباره استفاده از اموال توقیفی این کشور در اروپا برای بازسازی اوکراین هشدار داده بود.  

از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، کشورهای غربی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به منظور منزوی کردن مسکو در جامعه بین‌الملل، از انواع فشارها و تحریم‌ها علیه این کشور استفاده کنند. آمریکا و متحدانش ضمن تشدید فشارها علیه روسیه، به حمایت‌های سیاسی، تسلیحاتی و اقتصادی خودشان در قبال اوکراین شدت داده‌اند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.