حمایت یهودیان آمریکا از لزوم توافق‌ با ایران

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس‌‌مانیتور در مقاله‌ای به حمایت یهودیان آمریکا از توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس‌‌مانیتور 7 نوامبر 2014 (16 آبان) در مقاله‌ای به حمایت یهودیان آمریکا از توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: حمایت شدید (84 درصد) یهودیان از توافق‌نامه هسته‌ای ایران، نتیجه شگفت‌انگیز یک نظرسنجی بود که روز سه‌شنبه صورت گرفت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] علیه هر‌گونه توافقی که به ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم بدهد، هشدار داده است. به موازات آنکه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران تا آخر ماه جاری تحت فشار است، می‌تواند از حمایت یهودیان آمریکا بهره ببرد. حمایت یهودیان از تلاش‌های دولت آمریکا برای رسیدن به توافق نشان می‌دهد که یهودیان آمریکا به هشدارهای بنیامین نتانیاهو گوش نمی‌دهند و به آن بی‌اعتنا هستند. در ادامه مقاله آمده است: حمایت شدید یهودیان از توافق‌نامه هسته‌ای که نتیجه آن، محدودسازی توانمندی‌های غنی‌سازی ایران (و نه توقف کامل غنی‌سازی) باشد، نتیجه غافل‌گیرکننده نظرسنجی تلفنی از یهودیانی بود که در انتخابات میان‌دوره‌ای روز سه‌شنبه آمریکا شرکت کرده بودند. این نظرسنجی به سفارش جی استریت (سازمان لابی واشنگتن که خود را طرفدار اسرائیل و صلح می‌خواند) صورت گرفت. در این نظرسنجی از نقش فعال آمریکا در ایجاد صلح میان عرب‌ها و اسرائیل حمایت جدی صورت گرفت. در عین حال، در این نظرسنجی از مدیریت اسرائیل در عملیات نظامی علیه حماس در تابستان امسال حمایت جدی شد. البته این عملیات با انتقاد شدید از اسرائیل به دلیل تلفات سنگین غیرنظامیان فلسطینی همراه بود. آمریکا و پنج قدرت جهانی با ضرب‌الاجل 24 نوامبر (3 آذر) برای رسیدن به توافق با ایران روبه‌رو هستند. آقای اوباما روز چهارشنبه گفت که کشورهای گفت‌و‌گوکننده با ایران، چارچوبی به این کشور ارائه کرده‌اند که به آن‌ها اجازه دهد نیازهای انرژی صلح‌آمیز خود را تأمین کنند. وی تشریح کرد مطمئن نیست تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر توافقی حاصل شود.

در پایان مقاله آمده است: تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند حمایت شدید یهودیان از توافق، عملاً منعکس‌کننده سطح حمایت مردم آمریکا از راه‌حل دیپلماتیک با ایران است. دیلان ویلیامز، مدیر امور دولتی جی استریت، می‌گوید: «مردم آمریکا عموماً از فرصت دادن به دیپلماسی حمایت می‌کنند... تصور نمی‌کنم یهودیان آمریکا دیدگاهی متفاوت از سایر آمریکایی‌ها داشته باشند... یهودیان آمریکا پذیرفته‌اند سطحی از غنی‌سازی بخشی از توافقی پایدار باشد... از نظر یهودیان و نیز تمام جامعه آمریکا، کلید پذیرش یک توافق، راستی‌آزمایی قوی و رژیم نظارت خواهد بود.» همچنین در این نظرسنجی مشخص شد که یهودیان آمریکا با وجود سیاست‌های اوباما در مورد راه‌حل دوکشوری، مسئله هسته‌ای ایران و روابط سرد با نتانیاهو، حمایت گسترده‌ای از دموکرات‌ها می‌کنند. در انتخابات روز سه‌شنبه نیز یهودیان آمریکا با اختلاف زیاد 69 درصد به 28 درصد، دموکرات‌ها را بر جمهوری‌خواهان ترجیح دادند. 

تحلیل‌:بیشتر یهودیان آمریکا از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی هستند و به تبع آن، از سیاست‌های تند آمریکا علیه ایران نیز حمایت می‌کنند. نتیجه نظرسنجی استناد شده در متن فوق، بیانگر کاهش شدید ظرفیت جامعه آمریکا در پشتیبانی از سیاست‌های ستیزه‌جویانه دولت این کشور علیه ایران است. پیام هسته‌ای این نظرسنجی برای ایران این است که با استقامت در مواضع به‌حق هسته‌ای می‌تواند آن را محقق سازد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.