پشت پرده ناآرامی های لبنان؛ هرج و مرج مهندسی شده

کناره‌گیری سعد الحریری از تشکیل دولت پس از گذشت 9 ماه از تعیین وی برای این مأموریت، ضمن تشدید انسداد سیاسی و بحران اقتصادی، موجب پدید آمدن اعتراضات و هرج و مرج در برخی مناطق لبنان شده است.

هادی نیوز: سعید شهرابی فراهانی؛ پس از سفر سعد حریری به مصر و دیدارهایی با سفرای آمریکا، سعودی، فرانسه؛ وی بعنوان نخست وزیر مکلف لبنان در ملاقاتی کوتاه با میشل عون رئیس جمهور لبنان حاضر شده و در نهایت از تشکیل کابینه انصراف داد.

به نظر می‌رسد چندین هدف به شرح زیر در پس این تحرک وجود دارد و قابل بررسی است.

در ابتدا باید گفت که یکی از اهداف این تحرکات تشدید دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و محور عبری-عربی برای شناسایی و تکمیل بانک اطلاعاتی تاسیسات و اماکن حیاتی و حساس حزب الله ، تجهیزات و ادوات نظامی آن و همچنین افزایش پایگاه های جاسوسی علیه مقاومت مردمی لبنان باشد.

نکته دیگر اینکه مربع آمریکا، فرانسه، سعودی و اسراییل مترصد شکل گیری یک اکثریت پارلمانی بر علیه حزب الله لبنان هستند. در این راستا باید چهره جریان مقاومت به طور جدی مخدوش شود و اصطلاحاً کارد به استخوان لبنانی ها برسد تا معیشت حداقلی را بر هر گزینه دیگری ترجیح دهند. در این راستا فروپاشی اقتصادی، ناامنی داخلی، اختلال در خدمات اولیه و حیاتی مانند برق، سوخت، مواد غذایی  و ... می تواند نشانه هایی برای این انگاره باشند.

هدف دیگر از کناره‌گیری سعد الحریری و ایجاد هرج و مرج در لبنان، شرطی کردن و وابستگی امنیت ملی و ثبات اقتصادی به کشورهای خارجی از طریق دخیل کردن مواضع آنان در تصمیم گیری نخبگان سیاسی است.

تحریک ارتش و گروه های سیاسی لبنانی بر علیه خط مشی و اقدامات حزب الله به منظور ایجاد و تعمیق شکاف داخلی و خرید زمان برای بازسازی شرایط رژیم کودک‌کش صهیونیستی پس از ناکامی‌های اخیر در درگیری با مقاومت فلسطین (نبرد سیف القدس) دیگر هدف این تحرکات است.

در پایان باید گفت که انسداد هرگونه کمک رسانی مادی و معنوی دوستان مقاومت به کشور لبنان و  تضعیف بدنه و عقبه مردمی محور مقاومت در لبنان به واسطه فشار معیشتی و عملیات روانی همگرا با آن هدف دیگر دشمنان مقاومت در داخل، منطقه و صحنه جهانی مقاومت است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.