حضور حداکثری، اقتدار ملی

مشارکت حداکثری در انتخابات خار چشم دشمنان است

سناریوی رسانه‌های معاند و دشمنان کشور در هر دوره از انتخابات تلاش برای تیره و تار نشان‌دادن فضای کشور و ناکارآمد جلوه‌دادن نظام جمهوری اسلامی است در حالی که مشارکت حداکثری، جواب درخوری برای نشان‌ دادن مقبولیت و مشروعیت نظام خواهد بود.

هادی نیوز: انتخابات و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خودشان، امروزه به عنوان مهم‌ترین نماد مردم سالاری شمرده می‌شود، این پدیده مهم در کشور‌های مختلف در قالب‌های گوناگون و با اهداف متعددی (همچون رفراندم تعیین شکل نظام، رفراندم برای تصمیم‌گیری در مورد مسأله مهم مثل قانونی خاص و یا تصمیم‌گیری نسبت به بخشی از قلمرو جغرافیایی، انتخاب رئیس قوه مجریه، انتخاب اعضای قوه مقننه و ...) برگزار می‌شود.

انتخابات به‌عنوان یک راهکار دموکراتیک در سطوح مختلف قابل بهره‌گیری است، به عنوان نمونه علاوه بر انتخابات‌های معمولی که در سطح ملی برگزار می‌شود اصناف، گروه‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌ها، احزاب و ... برای پیشبرد برنامه‌ها از این راهکار استفاده می‌کنند.

بر این اساس در ضرورت اصل وجود انتخابات و کارکرد‌های مثبت و مفید آن در وضعیت کنونی جهان هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، با این حال در کشور ما برخی افراد، در مورد ضرورت یا اهمیت مشارکت مردم در انتخابات‌های ملی همچون انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، مجلس خبرگان و شورای اسلامی تردید‌هایی را مطرح می‌کنند که ریشه‌های آن عمدتاً به مسائلی مانند کارنامه ناموفق برخی مسئولان منتخب باز می‌گردد که اگر این تردید‌ها از طریق تبیین درست ضرورت‌های مشارکت در انتخابات رفع شوند، آمار مشارکت نیز به مراتب بالا خواهد رفت.

تلاش رسانه‌های معاند در کاهش مشارکت

در این میان امام خمینی (ره) حضور حداکثری در انتخابات را تکلیف عقلی و شرعی دانسته و آن را موجب حفظ جمهوریت نظام می‌داند. امام خامنه‌ای رهبر مقام معظم انقلاب اسلامی نیز، ضمن تکلیف خواندن لزوم حداکثری، عزتمندی، وفاق ملی، اقتدار ملی، استقلال، تحکیم نظام، آبروی اسلام، آبروی ملت و تقویت نظام جمهوری اسلامی را به¬ عنوان عوامل و آثار لزوم حضور حداکثری یاد کرده است.

همچنین به دلیل اهمیت جایگاه ایران در عرصه بین الملل، صد‌ها شبکه ماهواره‌ای خارجی در حال تهیه و پخش برنامه‌های مختلف هستند تا مردم را نسبت به نظام و کشور خودشان بی‌اعتماد و به حضور باشکوه مردم در انتخابات سال ۱۴۰۰ خدشه وارد کنند. این در حالیست که در تمام نقاط کشور اقوام و مذاهب مختلف زیر پرچم جمهوری اسلامی به رهبری امام خامنه‌ای در حالی زندگی هستند و این وحدت موجب نقش آفرینی ایرانیان در سطح دنیا شده است.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۵۸ با آرای ۹۸ درصدی مردم روی کار آمد و در طول چهار دهه گذشته همواره در تمامی عرصه‌ها مردم نقش موثری در انتخابات داشته‌اند؛ از انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس تا انتخابات نمایندگان شهر و روستا، تعیین کننده روی کار آمدن افراد همین مردم هستند.

در ادوار گذشته انتخابات میزان مشارکت مردم فوق العاده بالا بوده، اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم حواشی زیادی پیرامون عدم مشارکت شکل گرفته و به نوعی خوراک رسانه‌های غربی نیز شده است.

اهمیت بالای انتخابات ۱۴۰۰

حضور پرشور مردم در انتخابات، تأثیر زیادی در قوت و توانایی‌های دولت منتخب دارد و موجب افزایش آبرو، امنیت و قدرت بازدارندگی کشور می‌شود. همچنین مشارکت گسترده مردم در انتخابات اقتدار رئیس جمهور بعدی را در داخل و خارج بالا برده و تضمین می‌کند.

با این وجود لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو اطمینان دادن به مردم به رعایت کامل و بدون تبعیض قانون و امید به نقش اثرگذار مشارکت شهروندان در تعیین آینده کشور است و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم امنیت و پیشرفت کشور تضمین می‌شود.

در این میان دولت باید همه تدابیر لازم برای حضور نگرش‌های متنوع و به تبع، تحقق حق انتخاب و مشارکت گسترده مردم در انتخاباتی قانونمند و امیدبخش را به کار گیرد و با تمام توان، به وظیفه خود در اجرای قانونی انتخابات، عمل کند و از همه کنشگران اجتماعی و سیاسی و شخصیت‌ها و نهاد‌های اثرگذار نیز دعوت کند تا نقش سازنده خود را در شکل‌گیری جلوه‌ای شکوهمند از تجلی حق انتخاب سرنوشت مردم، ایفاء کنند.

انتخابات ۱۴۰۰ یکی از پیچیده‌ترین انتخابات‌ها در ۴۰ سال گذشته است که از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سرنوشت برجام، رکود اقتصادی، تورم افسارگسیخته، تحریم‌های ظالمانه و هجمه رسانه‌های فرصت طلب موجب ایجاد گسست اجتماعی سیاسی شده؛ در چنین شرایطی طبیعی است که اعتماد مردم نسبت به عملکرد مسئولین اجرایی کشور کم شده و کاهش مشارکت در انتخابات را در ذهن‌ها متبادر کند.

نکته پایانی این‌که یکی از دستاوردی‌های مهم انقلاب، مردم سالاری دینی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشور از طریق مراجعه به آرای عمومی و ساز و کار انتخاباتی است و قطع به یقین انتخابات فراگیر، سالم و پرشور موجب اقتدار کشور و تحکیم پایه‌های نظام می‌شود.

گزارش از امیر قشقایی

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.