سردار جلالی:

بررسی نحوه ورود «کرونا» به کشور/ نیازی به قرنطینه شهر قم نیست

رئیس قرارگاه پدافند زیستی کشور گفت: علی‌رغم وجود تعدادی بیمار مبتلا به ویروس «کرونا» در قم، نیازی به قرنطینه این شهر در مرحله فعلی وجود ندارد.

سردار «غلامرضا جلالی» رئیس قرارگاه پدافند زیستی کشور امروز در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره انتشار ویروس «کرونا» در کشور اظهار داشت: درباره موضوع انتشار ویروس کرونا در سطح جهان سه گمانه تغییرات ویروسی، فرار آزمایشگاهی و حمله زیستی از سوی آمریکا به منظور آسیب زدن به اقتصاد چین، وجود دارد که البته احتمال سوم بیشتر است.

وی افزود: پس از شروع کرونا در چین و دریافت اخباری مبنی بر گسترش آن در سایر کشورها، قرارگاه پدافند زیستی را در حالت آماده‌باش قرار دادیم؛ لذا اخباری که در این زمینه دریافت کردیم تا قبل از ۱۵ بهمن حاکی از سفید بودن وضعیت کشور به لحاظ ورود ویروس به کشور بود، اما بعد از اعلام ابتلای تعدادی از مردم کشورمان به این ویروس، اکنون از وضعیت سفید خارج شده و در وضعیت زرد قرار داریم.

سردار جلالی ادامه داد: اما درخصوص نحوه ورود این ویروس در کشور نیز باید گفت که این موضوع پس از بررسی‌های لازم توسط کارشناسان، اعلام خواهد شد؛ البته این موضوع با پی‌گیری‌های اطلاعاتی و بهداشتی در حال انجام است و بر این اساس تا زمان اعلام نظر کارشناسان، فرض را بر مبنای طبیعی بودن نحوه ورود آن همانند سایر کشور‌ها می‌دانیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه آزمایش‌های صورت گرفته درباره این ویروس حاکی از این است که این ویروس همانند ویروسی است که در چین وجود دارد و تغییری در آن به‌وجود نیامده است، گفت: علی‌رغم وجود تعدادی بیمار مبتلا به ویروس کرونا در قم، نیازی به قرنطینه این شهر در مرحله فعلی وجود ندارد؛ این در حالی است که چنانچه ویروسی در هر شهری از کنترل خارج شود، احتمال اینکه آن شهر در قرنظینه قرار گیرد، زیاد است.

رئیس قرارگاه پدافند زیستی کشور اضافه کرد: سال گذشته وظایف مرزبانی زیستی به تصویب رسیده که سه هفته پیش نیز مجدداً آن را به دستگاه‌های مسئول ابلاغ کردیم؛ بر این اساس اکنون مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی کشور به شدت به لحاظ کنترل ویروس کنترل می‌شوند.

وی سپس با بیان اینکه برگزاری مراسم ترحیم جان‌باختگان مبتلا به ویروس کرونا مانعی ندارد، اظهار داشت: صداوسیما تاکنون کارکرد خود در بخش آموزش و اطلاع‌رسانی برای مواجهه بهتر مردم با این ویروس را به درستی انجام نداده و این در شرایطی است که دو هفته پیش به این سازمان اعلام شده بود تا در این بخش فعالیت بیشتری داشته باشد.

سردار جلالی تأکید کرد: اعلام یک‌طرفه تعداد مبتلایان و جان‌باختگان از طریق رسانه‌ها ترس ایجاد می‌کند و از سوی دیگر برداشت‌هایی که در زمینه نحوه اعلام ورود ویروس کرونا به کشور آن هم در شب قبل از انتخابات می‌شود را درست نمی‌دانم.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.