فرهاد مهدوی

انتخابات نشان داد نظام بالنده و استوار است

انتخابات راه پایان دادن به ناکارآمدی و آغاز یک امید جدید در مردم است . در هر انتخاباتی تعداد نیروهای تازه نفس و با انگیزه روی کار می آیند و نیروهایی که دوره خدمت آنها به پایان رسیده است باکرسی های خدمت وداع می کند؛چنین چرخش مردم سالاری باعث ایجاد روحیه خود باوری و اتکا به روندهای دموکراتیک در کشور و افزایش روحیه خدمت برای جلب رای و نظر مردم می شود.

هادي نيوز: یازدهمین دوره انتخابات مجلش شواری اسلامی که در دوم اسفند برگزار شد در بردارنده نکات ذیل بود:

1- انتخابات در ایران در شرایط امنیت کامل برقرا شد،در حالی که آمریکا تلاش کرده بود ایران را در محاصره آتش تروریسم قرار دهد اما این انتخابات که به فاصله 40 روز از حمله غرور انگیز ایران به عین الاسد برگزار شد ،داری یکی از آرامترین و  ارزنده ترین اوضاع امنیتی بود. این موضوع به این معنی است که جمهوری اسلامی آنچنان از قدرت برخوردار است که توان تامین امنیت خود را علی رغم توطئه های غرب را داراست. 

2- حضور همه گروهها و احزاب و  مشارکت فعال آنها به گونه ای بود که برخی حوزه های انتخاباتی تعداد نامزدهای  جناح های مختلف آنقدر زیاد بود که با تعدد لیست ها مواجهه شده بودند، همانند  اصلاح طلبان یا اصولگرا ها که سه یا چهار لیست در تهران و شهرستانها داشتند. نکته اساسی اینجاست که نظام اسلامی هیچگاه به دنبال تک صدایی علی رغم تبلیغات دشمنان نبوده است. 

3- در ماههای گذشته رسانه ها و جریان های ضد انقلابی فعالیت های گسترده ای برای از رونق انداختن انتخابات به عمل آورده بودند اما مشارکت مردم هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی آنها را ناکام گذاشت و این یعنی خنثی سازی تمام توطئه های که در اتاق های اندیشکده آمریکایی و سایر کشورهای متحد با آمریکا طراحی شده بود. 

4- سلامت انتخابات و امانت داری رای مردم یکی از ارکان انتخابات و مردم سالاری در جمهوری اسلامی ایران است و در طول سالیان گذشته همین ویژگی باعث شده است که رقابت های انتخاباتی در نهایت شور و عقلانیت برگزار شود. در دوره های مختلف برگزاری انتخابات اگر تخلف و اعمال نظری هم وجود داشته ضمن ایجاد تبعات جبران ناپذیری برای کاندیداها ،قانون در مورد آن تخلفات کوتاه نیامده است.

5- انتخابات هایی که تا کنون برگزار شده است در میان اقوام،مذاهب و حتی اقلیتها به صورت یکسان بوده است و فرقی میان آنها نیست.اینگونه انتخابات ها اسناد مهمی بر عدم تبعیض در میان مردم کشور است و کسانی که رای می آورند فارغ از نگاههای تبعیض آمیز نماینده کل کشور هستند و در همه مسائل آنی و آتی کشور دخالت می نمایند و همین نکته روشن کننده این موضوع است که انتخابات در ایران مظهر حضور مردم،مظهر احقاق حق و مظهر توانایی و اقتدار ملی کشور است.

6- در انتخابات ایران، مردم نقش اصلی را در انتخاب کاندیداها دارند ، این در حالی است که در کشور آمریکا که خود را مهد دموکراسی می داند مردم نقشی در انتخاب نمایندگان و رئیس جمهور خود ندارند ؛در این زمینه گابریل راکهیل نویسنده و تحلیل‌گر آمریکایی درباره واقعیت و ماهیت انتخابات در این کشور می‌نویسد: «و اما انتخابات، در ایالات متحده به کارزارهای تبلیغاتی چندین ‌و ‌چند میلیون دلاری طولانی‌ مدتی گفته می‌شود که در آن نخبگان حزبی و شرکتی از پیش نامزدها و موضوعات مورد بحث را بر می‌گزینند.

7- یکی از مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری تشکیل مجلس قوی است؛با توجه به رای آوری افراد دغدغه مند در حل مشکلات مردم با نگاه انقلابی و اقتصاد درونزا ،این امید وجود دارد که معضلات کشور در پرتو چنین نگاهی به سرعت مرتفع شود.

8- انتخابات راه پایان دادن به ناکارآمدی و آغاز یک امید جدید در مردم است . در هر انتخاباتی تعداد نیروهای تازه نفس و با انگیزه روی کار می آیند و نیروهایی که دوره خدمت آنها به پایان رسیده است باکرسی های خدمت وداع می کند؛چنین چرخش مردم سالاری باعث ایجاد روحیه خود باوری و اتکا به روندهای دموکراتیک در کشور و افزایش روحیه خدمت برای جلب رای و نظر مردم می شود.

9 انتخابات در انقلاب اسلامی بدون دخالت قدرت های خارجی صورت می گیرد،در دوران سلطنت پهلوی‌ها  نهاد انتخابات یک موضوع سفارشی بود و این موضوع حتی از چشم آمریکایی ها پنهان نبود ،به گونه ای که هندرسن، سفیر آمریكا در ایران، در گزارشی به وزارت امور خارجه‌ی آمریكا پیرامون انتخابات مجلس هجدهم، به تعیین نمایندگان مجلس از بالا اشاره می‌كند؛ نكته‌ای كه صوری بودن انتخابات در این دوران را به رخ می‌كشد.وی در این گزارش می‌‌نویسد: علاء وزیر دربار، اظهار داشت چند هفته پیش، اسدالله علم، رئیس املاك سلطنتی، به او گفته است به دستور شاه صورت اسامی عده ای را برای نامزدی نمایندگی مجلس تهیه كرده ، شاه لیست مزبور را با اسامی نامزدهای نمایندگی از سوی زاهدی تطبیق داده و پس از یك‌دست كردن اسامی نامزدها ، چند تن از نامزدها را جابه‌جا كرده است

10- نکته پایانی اینکه؛ فراز و نشیب های انتخابات ایران در ادوار گذشته از لحاظ کاهش یا افزایش مشارکت کنندگان،تعداد ثبت نام کنندگان،جنجال ها و رقابت های فشرده  نشان می دهد که این مساله اولا یک،مساله کاملا مردمی است وچون اثبات شده است که هرکسی تلاش و برنامه انتخاباتی موثری داشته باشد از صندوق انتخابات بیرون می آید و می تواند در امور کشور موثر باشد ،افراد و گروهها از جیب خود برای این انتخابات و راهیابی کاندیدان مورد حمایتشان به مجلس حمایت می کنند.ثانیا روند پذیرش افراد در ثبت نام برای انتخابات بیانگر آن است که هرفردی با در دست داشت چندقطعه عکس و کپی از مدارک می تواند بدون اتکا به بنگاههای قدرت و ثروت خود را کاندیدای مجلس کند.ثالثا مجلس جمهوری اسلامی از قدرت بالایی در میان ارکان قدرت برخوردار است و یک نماینده با ورود به آن می تواند در تمام امور و شئون مملکنت دخالت نماید.

بصيرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.