تشریح کامل جزئیات ثبت‌نام‌کنندگان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

معاون سیاسی وزیر کشور جزئیات ثبت‌نام‌کنندگان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به طور کامل تشریح کرد.

 

سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور و همچنین رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد با اشاره به پایان یافتن ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور گفت: از 686 نفر که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند 320 نفر در روز آخر یعنی امروز در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ثبت‌نام کردند.

وی افزود: از مجموع 686 نفر، 656 نفر آقایان و بقیه را بانوان محترم تشکیل می‌دهند.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: از بین کسانی که دارای تحصیلات حوزوی هستند و ثبت‌نام کرده‌اند یک درصد سطح 4 حوزه، یک درصد سطح 3، یک درصد سطح 2 و حدود 89 نفر نیز دارای مدارج دکترا بودند. 153 نفر فوق‌لیسانس هستند، 212 نفر لیسانس و 52 نفر فوق‌دیپلم و مابقی هم دیپلم و زیر دیپلم داشتند.

مرتضوی در ادامه تصریح کرد: از این تعداد و از حیث گروه شغلی 198 نفر دارای مشاغل آزاد بودند، 171 نفر کارمندان دولت بودند و 94 نفر از قشر بازنشستگان محترم و 91 نفر جزو اساتید دانشگاه بودند 48 نفر فرهنگی، 25 نفر پزشک، 20 قاضی دادگستری، 17 نفر سابقه نظامی داشتند، 14 نفر از روحانیون بودند و 3 نفر از نمایندگان مجلس و 36 نفر سایر مشاغل در دسته‌بندی‌ها جای می‌گرفتند.

وی در خصوص محدوده سنی آنها گفت: تا 30 سال 76 نفر از 30 تا 35 سال 66 نفر، از 36 تا 40 سال 86 نفر، از 41 تا 45 سال 125 نفر، از 46 تا 50 سال 101 نفر، از 51 سال تا 55 سال 87 نفر از 56تا 60 سال 83 نفر و از 61 تا 65 سال 32 نفر و 65 تا 70 سال 10 نفر و از 74 سال به بالا 14 نفر بودند.

دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: جوان‌ترین کسی که ثبت‌نام کرد 19 سال داشت و مسن‌ترین کسی که ثبت‌نام کرد 78 سال سن داشت.

مرتضوی درباره شرایط عمومی داوطلبان گفت: به استناد اصل 115 قانون اساسی و ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور باید از بین رجال سیاسی و مذهبی باشد اول اینکه ایرانی‌الاصل باشد دوم اینکه تابعیت ایرانی داشته باشد، دارای تعهد و تقوا داشته باشد، التزام عملی به قانون اساسی داشته باشد، مؤمن و متعهد به اسلام و مذهب اسلام باشد شرایط، شرایط واضحی است و به استناد قانون اساسی رئیس جمهور بعد از مقام معظم رهبری دومین شخصیت مملکت است و باید بتواند موازین قانونی را احراز کند.

مرتضوی با اشاره به مراحل بعدی انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر طبق قانون وزارت کشور مؤظف است پس از اتمام ثبت‌نام فهرست داوطلبان ثبت‌نام شده را تقدیم شورای نگهبان کند. امروز طراحی ویژه‌ای در شورای نگهبان به وجود آمد و یک سیستم جامع انتخاباتی ایجاد شد.

وی افزود: در این سیستم شورای نگهبان به سیستم جامع ما دسترسی دارد و بلافاصله بعد از اینکه هرکس وارد ستاد انتخابات شود و مدارک خود را تکمیل کند شورای نگهبان به این مدارک دسترسی دارد.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: امسال هر روز پس از پایان ثبت‌نام فهرست داوطلبان را تقدیم شورای محترم نگهبان کرده‌ایم به استناد قانون شورای نگهبان از فردا فرصت رسیدگی دارد در قانون دو فرصت 5 روزه برای شورای نگهبان لحاظ کرده است. 5 روز اول را شورای نگهبان استفاده می‌کند و اگر به نتیجه رسید و توانست به صلاحیت همه رسیدگی کند اعلام نظر می‌کند اما چنانچه شورای نگهبان نتواند رسیدگی کند شورای نگهبان 5 روز دیگر فرصت دارد اعلام نظر کند.

مرتضوی در ادامه با اشاره به در پیش بودن روزهای پرکار و سنگین برای شورای نگهبان گفت: ان‌شاءالله با نصرت الهی شورای نگهبان بتواند در فرصت مقرر نتیجه را به وزارت کشور اعلام کند.

وی با اشاره به تحویل تمام مدارک به نمایندگان شورای نگهبان که در ستاد انتخابات حضور داشتند، گفت: ناظران شورای نگهبان بر نحوه ثبت‌نام و رفتارهای آنان نظارت داشتند و ما در پایان ثبت‌نام مدارک را به شورای نگهبان تقدیم می‌کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به تغییراتی که در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است و تشکیل هیئت مرکزی انتخابات گفت: یک هیئتی به نام هیئت مرکزی انتخابات تشکیل شده است که در تبصره این قانون این هیئت زیرنظر وزارت کشور به فعالیت خواهد پرداخت.

مرتضوی با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌های وزارت کشور با تشریک مساعی هیئت مرکزی انتخابات انجام می‌شود، گفت: در مهلت مقرر معتمدین این هیئت معرفی شدند و شورای نگهبان اعلام نظر کردند در نهایت این هیئت تشکیل شد و معتمدین مردم این هیئت را انتخاب کردند.

وی با اشاره به اینکه این هیئت اجرایی دارای یک سری شخصیت حقیقی و یکسری شخصیت حقوقی است، افزود: شخصیت‌های حقیقی براساس مسئولیت خود در این هیئت ایفای نقش می‌کنند که می‌توان به وزیر کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و شخصیت‌های حقیقی نیز توسط شورای نگهبان انتخاب می‌شوند.

مرتضوی با اشاره به تشکیل دو جلسه هیئت اجرایی مرکزی گفت: در جلسه اول دبیر و جانشین هیئت اجرایی انتخاب شدند و بحث و تبادل‌نظر پیرامون ابعاد مختلف فرایندهای انتخابات ریاست جمهوری انجام شد و در جلسه دوم که به ریاست وزیر کشور و حضور اعضا تشکیل شد میهمانی داشتیم که میهمان این جلسه رئیس سازمان صداوسیما بود و اولین دستور کار این هیئت تصویب برنامه‌های صداوسیما برای انتخابات بود که برنامه های بسیار مطلوبی بود و صداوسیما طراحی‌هایی بسیار زیبایی انجام داده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.