نیویورک تایمز منتشر کرد

اذعان پنتاگون به نظامی نبودن برنامه فضایی ایران

وزارت دفاع آمریکا برخلاف نظر وزیر خارجه این کشور معتقد است برنامه فضایی ایران جنبه علمی دارد نه جنبه نظامی.

هادی نیوز: برنامه فضایی ایران که در آن از موشک برای پرتاب ماهواره بهره می برد به موضوعی برای ابراز نگرانی مقامات آمریکایی و استفاده از آن برای جنگ روانی علیه تهران تبدیل شده است.

در این رابطه، «مایک پمپئو» روز جمعه ۲۱ دی در سفر به قاهره گفت: اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «طی روز‌های آینده ایران تصمیم دارد ماهواره‌ای به فضا پرتاب کند. گفته می‌شود می‌خواهند ماهواره‌هایی را در فضا قرار دهند، اما در واقع  برنامه ایران برای پرتاب ماهواره به فضا، پوششی برای ادامه آزمایش موشک‌های پیشرفته قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است».

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا پس از گفته های رئیس جمهوری کشورمان صورت گرفت که روز پنجشنبه ۲۰ دی در مراسم دومین سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت:‌ هفته های آینده با موشک های ساخت خود دو ماهواره را به فضا خواهیم فرستاد.

روحانی از ماهواره های «دوستی» و «پیام» سخن گفته بود که ماهواره‌ دوستی در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار خواهد گرفت و طول عمر آن‌ تا یک سال است. ماهواره پیام نیز از نوع ماهواره‌های عملیاتی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. این ماهواره ها به منظور انجام پژوهش های علمی از جمله پیش بینی وضع هوا از سوی ایران ساخته شده و به فضا پرتاب خواهند شد.

اما وزارت دفاع آمریکا هم به این حقیقت دست یافته و طبق خبر نیویورک تایمز در اظهار نظری جدید اعلام کرده که برنامه فضایی ایران جنبه علمی دارد.

براساس ترجمه باشگاه خبرنگاران جوان، یک مقام ارشد پنتاگون نیز به نیویورک تایمز گفته است: «پنتاگون و سازمان‌های اطلاعاتی با تفسیر پمپئو درباره تهدید ناشی از پرتاب ماهواره ایرانی به فضا، توافق ندارند».

این در حالی است که مقامات کشورمان نیز همواره بر علمی بودن استفاده از موشک در برنامه فضایی ایران تاکید داشته اند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه سفر خود به هند و شرکت در کنفرانس سالانه رایسینا در گفتگویی با رویترز تاکید کرد: «ایران به برنامه‌های هوافضا خود ادامه می‌دهد چرا که هیچ قانون بین‌المللی چنین برنامه‌ای را ممنوع نکرده است.»

علاوه براین، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه هم امروز در نشست خبری خود در این خصوص اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طبق تمام قوانین بین المللی امکان استفاده از تمام امکانات دفاعی را دارد و در این مسیر منتظر اجازه کشوری نمی مانیم. در گذشته قراردادی با یک کشور اروپایی داشتیم که به تعهدات خود عمل نکرد و ما نهایتا کار خودمان را دنبال کردیم و امروز به موفقیت های بسیاری در حوزه فضایی نائل شده ایم. این بحث هیچ ارتباطی به ۲۲۳۱ ندارد و ایجاد ارتباط با آن یک تلاش مذبوحانه است.

وی خاطرنشان کرد: ساختار ماهواره هایی که در این حیطه فعالیت دارند با موشک های نظامی ارتباطی ندارد و یک اقدام غیرنظامی است و یک ماموریت علمی است. ما برای پیش بینی هواشناسی به این تکنولوژی نیاز داریم و آن را بومی سازی می کنیم.

شبستان